Sabtu, 16 Januari 2010

INGAHLAH!MATI ITU DATANG TIBA-TIBA

Assalamualaikum W.B.T

Tangan ini sudah lama rasenya tdak mnaip keyboard untuk kongsi sumtin kat page teratak...namun hari ini ana cba rajinkan dr untuk mnaip...sedang ana mnungu masa untuk mnunaikan solat isyak, tangan ini mencapai buku solusi isu 8...bln lepas ana beli tapi hari ini baru ana baca...kenapa????tabiat ana akan baca plan2 sesuatu buku tuu dan akan pelbagaikan jnis bku pembacaan.ms pegang majalah solusi ni tajuknya ingtlah!mati itu dtg secara tiba-tiba..mggil tangan dan hati smsa mmbaca isu ini...kerana apa???

Ermm..kerana ana fkiran ana, bermain pkataan"""aku tdak bersedia lagi untuk mati"""".Subhanallah...lepas baca ana capai tpon kerinduan pada anak buah Muhammad Aqil..bercakap dengan abg ana, die kabarkan brita jiran kami di kampung baru mnggal krana denggi berdarah...(daripadaNya kita datang dan kepadaNYA kita kembali)...terkjut..degup jantung ana mkin kencang berdegup dah laa baru lps baca article psal mati...kali ni dapat th jran mnggal..

Mari kita selami soalan2 yang tersenarai dibawah mengenai mati:
A.Pastikah kita bila akan mati??
B.Dimana???
C.Bagaimana bentuk kematian kita???
D.Bersediakah kita untuk mati??
E.Cukupkah amal ibadatku untuk mengadap Ya Rabb??
F.Ada kita bayangkan skitnya saat kematian itu???
G.bersediakah kita untuk melihat wajah malaikat maut??
H.Terpikirkah kita akan bakal tempat tingal kita di akhirat kelak??


tahukah kita apa itu mati???mati itu adalah stu proses transisi dari alam dunia ke alam barzakh..sama juga seperti kelahiran...proses transisi dari alam roh ke alam dunia...bezanya yang mengalami sakit adalah ibu kita saat melahirkan kita dan mati setiap org pasti merasainya...

Firman Allah: "kami ini milik Allah, dan kepada-NYAlah kami akan dikembalikan."(Surah al-Baqarah ayat 156)

Jika kita nak exam misalnya..macam2 kita buat,,kita study siang dan malam,,sangp brjaga malam untuk menghadapi exam..tetapi sediakah kita untuk menghadapi mati???Jika nak mntak keje kita ditemuduga...ada smpai yg tergagap2 dan nerves msa ditemuguga,,tetapi sediakah kita untuk menghadapi hari perhintungan???untuk ditemuduga mengenai amal ibadah kita di dunia???msa tuu mlut kita dah tak berfungsi..yg berfungsi apa???anggota badan kita...mane 1 timbangan amal ibadat kita??/belah kanan atau kiri yg berat???kalo belah kaan selamat laa kita dan berbahagia di dalam syurga...klo belah kira???sm2 kta renung2kan

dalam berdepan dengan isu kematian, kita dpt lihat manusia umumnya boleh diketogerikan kepda 3:
a. orang yang lupa mati
b. orang yg takut mati
c.orang yg ingat mati..

sabda Rasulullah SAW setelah baginda ditanya oleh Ibnu Umar, siapakah org yg paling cerdik dan paling teguh??sabda baginda:

"mereka yang banyak mengingati mati dan bersedia untuknya, mereka itulah orang yg cerdik".(kitab Baghyatul Haris, vol 1)

Nasihat Nabi Muhammad SAW dengan sabdanya:

Ingatlah mati, demi zat yang jiwaku dalam kekuasaan-NYA, kalau kamu tahu apa yang aku ketahui, tentulah kamu akan sedikit tertawa dan banyak menangis".

Ermm untuk itu ..dalam memperciapkan diri kita dalam mengahadapi mati adalah dengan:
a. berbuat baik...samada dengan keluarga, saudara mara, dan masyarakatt..hdup di dunia ibarat tanam menanam,,yg hasilnya akan dituai di akhirat kelak.
b. tabah hadapi ujian Allah..Ujian didunia hanya untuk mnguji tahap keimanan kita,,,dan bsifat sementara..kerana jika kita tabah dan mengharapkan kesenangan di akhirat..yang hakiki..
c. segera bertaubat.menyegerakan taubat smada dosa kecil atau besar ialah ibarat kotoran batin yg begitu aib yg akan dikira untuk bertemu dengan ALLAH...jadi mati adalah pintu gerbang untuk kita melangkah setapak untuk bertemu Allah...

Ermm...ana rasa tba masa jari jemari ana bhenti menaip untuk kali ini..sebelum tuu mari kita renungi sabda Nabi Muhammad SAW iaitu:

"siapa yang cinta untuk menemui Allah, nescaya Allah cinta pula untuk menemuinya".(rwayat Bukhari dan Muslim).

Rujukan:Solusi isu 8

0 comments: