Sabtu, 25 Julai 2009

ISU KHAS DAN MENARIK UNTUK WANITA: AURAT

Assalamualaikum...

Pertama sekali syukur kehadrat Illahi kerana dengan limpah dan rahmat dariNYA, kta semua masih berpelung untuk mengabdikan diri sebagai hambaNYA.
Kali ini ana cuba bawa 1 isu yang sering diperkatakan iaitu aurat..Mari kita cermin dan berfikir sejenak mengenai isu ini.. Selalunya isu aurat lebih berkaitan kepada kita sebagai wanita..wanita adalah perhiasan dunia..seperti hadis riwayat muslim berkata:

“Dunia itu seluruhnya adalah perhiasan, sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita/isteri yang solehah.”
(Hadis Riwayat Muslim).

Mari kita renungi,,meningkatnya kes-kes rogol, masalah seksual berlaku kepada wanita. Adakah terlintas difikiran kita kejadian seperti ini boleh berlaku kepada kita???Adakah kita pernah berfikir mengapa kejadian seperti ini berlaku???
Oleh itu melalui 9 isu melalui tajuk-tajuk yang sesuai berkatan dengan aurat wanita muslimah, persoalan dan pandangan dari seorang lelaki mengenai aurat serta panduan berkaitan aurat diperdebatkan dan dibincangkan.

Ana berharap apa yang diperbincangkan dan diperjelaskan dari seorang hamba Allah ini akan memberi input yang berguna kepada kita sebagai wanita.Ana ingin kongsi pengalaman ana selama ini pernah memakai pakaian yang ketat dan tidak mengikut sunnah berpakaian muslimah sebetulnya,,Selepas diberi petunjuk dari Dzat Yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani, ana rasa 1 ketenagan bila berpakaian dengan sunnah yang betul..Kita tidak perlu melakukan perubahan drastik jika kita tidak mampu,,tapi kita hendaklah niat untuk terus memperbaiki dan mempelajari apa yang sepatutnya untuk mengejar kebahagian didunia dan diakhirat..

“Kebahagiaan manusia ada tiga: Wanita yang solehah, tempat tinggal yang baik, dan kenderaan yang baik. Sedangkan kesengsaraan manusia ialah: Wanita yang buruk (perangainya), tempat tinggal yang buruk, dan kenderaan yang buruk.” (Hadis Riwayat Ahmad)..

Sebagai penutup, saya mengajak melalui isu ini supaya, kembalilah wahai wanita-wanita sekalian kepada fitrah yang telah ditetapkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Bukannya kepada pertunjangan fitrah nafsu dan hati semata-mata yang meninggalkan manual (tunjuk-cara) yang telah Allah berikan. Jika nafsu dan kehendak hati semata-mata yang menjadi pilihan anda, maka akan hilanglah kehendak tujuan syariat Allah terhadap anda. Hilanglah kesucian dan kebaikan yang sepatutnya menjadi milik anda dari anugerah Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Tidak lain, adalah kerana anda yang menolaknya/meminggirkannya.

“...kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (an-Nuur 24: 5)

Ayuh wanita, sedarlah! Pupuklah jiwa dan peribadi anda jadilah wanita yang solehah, bukan sekadar dalam urusan berpakaian, tetapi juga secara komprehensif mencakupi aspek-aspek yang lainnya bermula dari dasarnya yang mencakupi aspek keimanan, ketauhidan, dan syariat. Kerana anda adalah merupakan perintis/pendidik/pe-lahir/penerus/contoh kepada generasi soleh-solehah di masa hadapan.

marilah kita sama-sama memperbaiki diri kita kearah yang lebih baik berlandaskan syariat Islam,,InsyaALLAH...Ana sudahi tinta ana kali ini dengan puisi yang ditujukan khas kepada saudara-saudara muslimah semua...yang dihasilkan oleh Abu Saufi ..

Muslimah Harapan

Persismu permata berlian menjadi rebutan pejuang
keutuhan yang tersimpan di balik tabir yang tenang

Keayuan yang terpancar disinar cahaya iman
itulah muslimah harapan muslimah harapan... harapan

Gerak langkahnya yang sopan disulam zikir di ingatan
keyakinan yang mendalam menjadi tangan perjuangan

Jasad hayatnya diserahkan untuk sebuah perjuangan
itulah muslimah haraapan

Muslimah puteri harapan
dikaulah harapan membela Islam yang mulia
muslimah puteri harapan dikaulah cahaya
menjadi lambang Islam yang gemilang...

Puteri harapan serikandi Islam
tetaplah kau dalam perjuangan
menjadi sayap kiri di medan
meneguhkan benteng pertahanan Islam

Gamitan leka duniawi tersungkur jauh di hatimu
kau sematkan kecintaan yang mendalam
terhadap Tuhanmu...jaga untuk suami tersayang

kau didik generasi mendatang
untuk agama tercinta.....

0 comments: