Isnin, 28 Jun 2010

Siri Kejadian Dahsyat Hari Akhirat Menurut Hadith dan Kajian Sains

Adalah wajar dan perlu apabila penulis mahu membetulkan tanggapan masyarakat kepada pengertian Hari Akhirat dan Hari Kiamat. Persepsi asal ialah Hari Kiamat adalah hari penyudah dan Hari Kiamat adalah hari kebangkitan semula. Istilah Hari Akhirat (Yaumul Akhir) yang sebenar adalah bermaksud Hari Penyudah/Penamat, manakala Hari Kiamat (Yaimul Qiamah) pula adalah Hari Kebangkitan Semula.

Tanda-tanda kecil hari Hari Akhirat sedang berlaku dewasa ini. Berlakunya sangat ketara sepertimana yang dikhabarkan oleh baginda Rasulullah S.A.W. 1400-an dahulu. Wanita menyerupai lelaki, penyakit zaman umat-umat terdahulu berleluasa, zina di kaiki lima, bilangan wanita mengatasi lelaki, berlumba-lumba membina bangunan penckar langit, banyak kejadian bencana alam dan kerap berlaku, peperangan besar kerap berlaku, dan terlalu banyak lagi untuk disenaraikan tanda-tanda kecil itu di sini.

Walaubagaimanapun, ulama’ muktabar telahpun mengkaji sebuah hadith Qudsi yang sanadnya bertaraf hassan (kedua taraf martabatnya dari kebanyakan taraf hadith) tentang kesahihan hadith ini bersesuaian dengan kajian ilmiah dan saintifik dewasa ini. Hadith berkenaan menyatakan akan berlaku beberapa kejadian dahsyat yang dipanggil Hari Akhirat (Hari Penyudah) setelah terjadinya kejadian matahari terbit dari sebelah barat. Secara terpeinci, kejadian matahari terbit dari sebelah barat ialah sebagai tanda dan titik tolak akan terjadinya beberapa siri kejadian dahsyat yang menyebabkan bumi dan angkasaraya hancur lulur. Ini bermakna Hari terakhir alam maya ini bukanlah hari dimana matahari terbit dari barat, tetapi yang pasti pada hari matahari terbit dari sebelah barat ialah hari tertutupnya pintu taubat. Na’uzubillah min dzalik (Kami mohon perlindunganMu (Allah) darinya).

Penulis setakat ini gagal unutk mendapatkan hadith penuh berkenaan (dalam versi asal / Bahasa Arab) dan berharap pembaca agar segera upload jika menemuinya ke ruangan ini. Hadith berkenaan menekankan akan berlaku siri kejadian di mana :

·         Bulan kelihatan merah seperti darah
·         Gunung-ganang terbang seperti kapas berterbangan
·         Air laut surut mendadak dalam sehari
·         Air laut naik setinggi 40 hasta dalam sehari
·         Haiwan-haiwan akan berlari ketakutan dan keluar dari tempat persembunyian
·         Gempa bumi besar di merata tempat
·         Bintang-bintang akan berguguran dan bertembung sesama mereka
·         Keluar asap dari perut bumi dan turun dari langit

Walaubagaimanapun, kedudukan dan ururtan kejadian berkenaan adalah secara rawak dan tidak pula dieangkan secara terperinci di dalam hadith berkenaan. Kebetulan para saintis Islam dengan bantuan NASA dan beberapa pakar kaji geologi telah mengadakan pertemuan di Cairo (Kahereh) Mesir bersama-sama mengkaji fakta ini dan bersepakat  kesemua hal berkenaan ada benarnya dan mereka membuat kesimpulan kejadian berkenaan akan terjadi menurut urutan berikut:

Gunung-ganang terbang seperti kapas berterbangan.
Formula relatif dan masa digunapakai dalam hal ini. Sama halnya seperti sesebuah kenderaan dengan kelajuan yang sekata, tiba-tiba dihentikan secara mendadak. Apa yang pasti seluruh isi kenderaan berkenaan akan terlajak ke hadapan di sebabkan  tenaga momentum yang dihasilkan. Kesimpulannya, gunung-ganang adalah anatara objek terbesar di atas muka bumi. Apabila bumi tiba-tiba menghentikan putarannya, sudah tentulah gunung-ganang berkenaan akan tercabut dari kedudukan asalnya dan menyebabkan ia seolah-olah terbang seperti kapas.

Keluar asap dari dari perut bumi dan turun dari langit.
Setelah gunung gananang berterbangan ke angkasa dan ke sekitarnya, bumi hilang keseimbangannya disebabkan pasak dan penghalang laluan angin kini telahpun hilang dari kedudukan asalnya. Oleh itu, lohong-lohong besar terbentuk dan penutup laluan magma dan kerak bumi yang selama ini tersergam besar telahpun tercabut dan hasilnya magma, gas-gas toksik dan segala isi bumi yang terpendam lama terpancar secara mendadak  menyebabkan bumi seolah-olah dipenuhi dengan asap-asap beracun dan membunuh. Tambahan pula lapisan ozon yang terjaga rapi melindungi permukaan bumi dari pancaran radiasi dari luar angkasaselama ini diganggu oleh lontaran gunung-ganang menyebabkan terbentuk lohong-lohong besar dan memudahkan pancaran radiasi ini ke muka bumi. Radiasi ini apabila menerjah terus ke bumi tanpa sebarang penapis akan menyebabkan kekacauan pada komposisi atmosfera. Molekul-molekul gas yang berada dilapisan atas dan lebih ringan akan terbakar dan membentuk asap dan awan yang bertoksik.

Bulan kelihatan merah seperti darah
Komposisi atmosfera sekarang sudah sampai ke tahap membimbangkan para saintis kerana lapisan litosferanya yang semakin menipis boleh memudahkan pancaran radiasi memancar terus ke bumi. Pancaran ultra ungu akan menjadi lebih ketara apabila lapisan berkenaan semakin menipis. Pemandangan mega merah pada petang hari adalah dihasilkan oleh pancaran infra merah yang jarak kelajuan pembiasan cahayanya lebih rendah dan panjang. Oleh itu fenomena bulan kelihatan sangat merah adalah kerana kombinasi pancaran ultra ungu yang lemah dan infra merah yang keterlaluan dan berpanjangan. Tambahan pula asap yang tebal itu sendiri menghalang pancaran ultra ungu sampai ke bumi.

Gempa bumi besar di merata tempat
Gempa bumi yang berlaki dewasa ini dianggap masih berskala kecil. Jika rekod terdahsyat berlaku dengan 7.9 skla Richter, tidak mustahil dengan hilangnya pasak bumi (gunung-ganang) dan peralihan plat-plat benua akan menyebabkan rekahan-rekahan besar berlaku dan gegaran besar juga akan dirasakan dengan lebih kuat dan kerap. Goncangan dahsyat ini menambahkan lagi kerancakan gempa bumi termasuk di zon-zon yang kini diluar lingkaran gunung berapi dan yang aktif dengan gempa bumi. Sekaligus ia akan menyebabkan bumi akan terkeluar dari paksi orbitnya. Tidak mustahil ia akan mendekat ke arah matahari.

Haiwan-haiwan akan berlari ketakutan dan keluar dari tempat persembunyian
Telah terbukti kedian tsunami lewat ini apabila menjaadi tanda-tanya mengapa hampir kebanyakan haiwan terselamat dari malapetaka berkenaan. Jawapannnya ialah kerana rata-rata haiwan mempunyai julat pendengaran yang lebih rendah dari julat pendengarana yang dimiliki oleh manusia. Manusia mempunyai julat pendengaran antara 10 – 50 desima. Jika julat bunyi lebih rendah, manusia tidak bisa mendengar melainkan menggunkan alat super-sonik. Begitu juga julat bunyi yang melebihi 50 desima akan menyebabkan gegendang teliga menjadi pecah. Tidak hairan apabila haiwan-haiwan akan berlari ketakutan menyelamatkan diri masing-masing sebelum manusia mengetahui akan berlakunya tsunami.

Air laut surut mendadak dalam sehari
Ini adalah fenomena semulajadi tanda-tanda awal berlakunya tsunami. Kejadian air laut surut mendadak disebabkan air laut yang mengalir laju mengisi ruang lubang bawah tanah yang sebelumnya terhasil akibat rekahan besar akibat aktiviti gempa bumi dahsyat. Semua pelabuhan, pantai dan penempatan yang berapa dipesisir pantai akan mengalami kejutan mendadak apabila air laut susut saujana mata memandang. Pulau-pulau ibarat dihubungkan secara langsung dataran luas kontang tanpa penghalang air seperti sebelumnya. Fenomena aneh ini walaubagaimanpun telah diketahui awal oleh haiwan-haiwan di muka bumi.

Air laut naik setinggi 40 hasta dalam sehari
Setelah air laut kering kontang mengisi ruangan kosong antara plat-plat benua. Kejadian gempa bumi dahsyat akn berterusan berlaku. Dari sini plat-plat baru akan terbentuk dan penolakan dari dasar bumi ini adalah hasil tekanan dari air laut yang mengisi ruang bawah tanah. Apabila plat-plat baru terbentuk dan menaik ke atas, ia akan menolak saki-baki air laut yang berada di atasnya. Air ini akan beranjak ketepi dan bergerak menjauhi plat-plat baru yang lebih tinggi lalu mendekati plat-plat lama yang kini menjadi lebih rendah dari ketinggian asalnya. anjakan air ini dikenali sebagai tsunami. Tsunami ini akan mengalir ke tempat yang lebih rendah dan membadai semua yang berada di laluannya termasuklah kawasan yang dahulunya berada di persisiran pantai.

Bintang-bintang akan berguguran dan bertembung sesama mereka
Pada saat bumi hilang keseimbangannya. Ia akan terhuyung-hayang tidak tentu hala tujuan. Ia akan berlanggar dengan planet disekitarnya. Hasil perlanggaran ini akan berlaku perlanggaran lain. Perlanggaran ini akan bergangda akan merebak ke sistem cakerawala yang lain. Mungkin mengambil masa tetapi mungkin planet dan gugusan bintang yang lain juga mengalami nasib dan fenaomena yang sama seperti bumi.

Mungkin ada berlakunya siri-siri kejadian lain sebelum, antara dan sesudah siri-siri kejadian di atas. Apa yang pasti kesudahannya seluruh isi cakerawala kemudian akan mengalami gangguan dan ia akan musnah sama sekali. Saat itulah kesemua yang hancur akan dikumpul kembali tetapi dalam formasi baru yang lain. Formasi baru inilah yang digelar Hari Kiamat (Hari Kebangkitan semula).

Sudahkah kita bertaubat?

Wallahu a’lam
Sumber erntraan:ibnu

0 comments: