Rabu, 27 Mei 2009

JANGAN BERSEDIH-LA TAHZAN

BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM"...."Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."

Syukur kehadrat Ilahi kerana sehingga ke saat ini, kita masih diberi peluang untuk membuka mata bangkit dari tido lena...supaya dapat mengabdikan diri kepadaNYA...
Unuk coretan kali pertama ini ana ingin berkongsi bersama2 sahabat sekalian mengenai apa yang ana baca dari buku La Tahzan(Jangan Bersedih).

Pertama kali ana baca buku ni,,begitu syahdu mnyelinap 1 perasaan dalam hati ana betapa ana selama ni terlalu leka..leka dengan keduniaan sampai ana lupa,,,hidup di dunia hanya sementara dan yang kekal adalah di akhirat..Perasaan yang hadir dalam diri ana sukar untuk ditafsirkan dengan kata-kata,,dan ana bersyukur kerana masih diberi peluang dari terus leka dengan kehidupan didunia..

Apa yang buku ini cuba ketengahkan, sesuai untuk dibaca oleh semuo lapisan masyarakat,,,olahannya terlalu simple, dekat dengan diri kita,,dengan olahan dari tajuk-tajuk yang begitu indah sekali penerangannya,,,Antara tajuk yang akan ana ambil untuk coretan kali ini ialah BERSABAR.

Bersabar boleh diketogarikan kepada dua seperti yang diriwatkan dari Anusyirwan menyatakan bahawa "Semua ujian didunia ini diketogarikan kepada dua iaitu:
1. Yang dapat dicari jalan keluarnya
2. Yang tidak dapat dicari jalan keluarnya

Ana begitu tertarik membaca mengenai peribahasa-peribahasa Arab yang berkaitan dengan SABAR iaitu:
1. Sabar adalah kunci kejayaan
2. Barangsapa bersabar, maka dia akan berjaya mengatasi permasalahan.
3. Buah kesabaran itu adalah keberhasilan.
4. Tatkala musibah yang menimpa itu sedemikian berat,pasti akan dtg kebahagian.
5. Takutlah terhadap bahaya yang datang dari celah-celah kemudahan.
6. Haraplah beroleh manfaat dan adanya larangan.
7. Ghairahkan hidup ini dengan mencari kematian.
8. Keamanan itu kebanyakan datang dari arah yang menakutkan.

.....sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang yang sabar.(Al-Anfal:46)

Allah akan mendatangkan kegembiraan tatkala semua harapan telah putus..



Orang yang bergelumang dengan kenikmatan ternyata termakan oleh kenikmatan itu sendiri, dan orang yang menderita dalam hidupnya kerana penyakit yang dideritainya ternyata boleh sembuh oleh penyakit itu sendiri..Boleh jadi kebaikan itu datang dari keburukan dan sesuatu yang berguna datang dari hal yang membahayakan...

Bila baca tajuk ini, Subhanallah,,ana terleka lagi..kalo ada masalah dan kesedihan, tanpa sedar dan sdar ana mengeluh..ermm..betapa tipisnya tahap kesabaran ana selama ini..
Setiap ujian yang mencengkam diri kita memamng jalan ke arah kebaikan sangat sukar..tetapi kesukaran itu akan membawa kita kepada kesabaran apabila kita berbaik sangka kepada Allah...kerana ia tidak akan mengecewakan...

Firman Allah S.W.T dari hadith qursi):
" Aku mengikut persangkaan hambaKu terhadap diriKu. oleh itu, bersangkalah dia terhadapKu menurut apa yang disukainya". (Al-Hadith)

Jadi dalam tajuk ni buatkan ana terasa tenang walaupun sekarang ana diuji dengan kesedihan dan penderitaan insan-insan yang terdekat dengan ana...semua ini mengajar dan menyedarkan ana untuk bersabar dan bersangka baik pada setiap ujian Allah..

Wallahualam....

0 comments: