Ahad, 6 September 2009

KESAN DOSA DALAM HIDUP

Assalamualaikum..
Syukur ke hadrah Allah S.W.T kerna dibulan yang mulia ini, dapat kita sama-sama menunaikan ibadah puasa dan memperbaiki dan bermuhasabah diri agar tidak jauh terleka dari landasan...jika keretapi tergelincir dari landasan..apa akan jadi???subhanallah, begitu juga jika kita lari dari landasan sebenar sebagai hambaNYA..

Kali ini ana ingin kongsi buku ketiga yang ana kongsi dalam blog ini..iaitu "KESAN DOSA DALAM HIDUP"...buku ini ana beli masa ana buat LI dekat KB haritu...hobi ana setiap kali pergi shopping center ana akan singgah kedai buku,,,seronok dapat tengok buku2 dan baca sedikit isi-isi buku yang menarik hati ana...Jadi dekat KB MALL, ana beli buku ni...jum sama2 kita hayati kata-kata penerbit serba sedikit mengenai buku ini..
SELAMAT MEMBACA DAN SELAMAT BERAMAL...



Semakin banyak dosa dan risiko dosa-dosa yang dilakukan, kepekaan terhadap masalah dosa akan semakin ringan dan berkurangan. Akhirnya seseorang akan termasuk ke dalam kategori orang yang dalam hatinya hinggap atau bersarang penyakit 'nifaq' (kemunafikan). Seperti yang pernah disampaikan sahabat Rasulullah S.A.W. yang senior dan kenamaan, Abdullah Bin Mas'ud R.A., bahawa orang munafik akan memandang remeh terhadap dosa, dia menganggapnya laksana lalat yang terbang sahaja. Sebaliknya orang mukmin akan melihat dosa bagaikan gunung yang akan jatuh menimpa dirinya. Cubalah bandingkan antara berat lalat dengan berat gunung. Demikianlah perbandingan sikap orang munafik dan sikap orang beriman terhadap dosa.

- Penerbit

"...tiap-tiap dosa, mesti ada kesan. Umpama orang yang makan barang beracun. Racun sedikit, maka kesannya sedikit. Racun banyak, maka kesannya banyak".

- Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat

0 comments: