Rabu, 18 November 2009

BANJIR:PENERIMAAN MASYARAKAT KELANTAN

Assalamualaikum W.B.T

Lama benar ana tidak update blog..maklum laa...apabila dah berada di kampung,, laptop pun letak tepi dulu..hehe.tambah laa sekarang musin hujan tidak berhenti-henti..lagi seronok dibungkus dan didakap selimut..hehehe..

Umum mengetahui..bila musin tengkujuh tiba..negeri yang sudah lali akan mengalami banjir adalah Kelantan..majoriti daripada daerah-daerah disini mengalami banjir..Bagaimana penerimaan masyarakat Cik Siti Wan Kembang apabila setiap tahun mengalami banjir?

Jika dapat dilihat, masyarakat Kelantan sudah lali dengan fenomena ini.kurang kita dgr keluh kesah dari mereka..bagi mereka, banjir sudah sebati dengan kehidupan mereka..awal2 lagi mereka sudah pindahkan barang ke stor sementara di tempat yang dikira selamat dari banjir..sikap bantu-membantu dapat dilihat lebih jelas lagi apabila musim banjir berlaku..

Bagi mereka banjir bukan masa untuk bersedih, keluh kesah, tapi masa untuk bergembira bagi anak-anak kecil dimana mereka dapat bermain air dan berenang tanpa perlu ke air terjun, atau sungai, cukup dengan hanya bermain di hadapan rumah..bagi ibu bapa pula..ada yang telah siap sedia menyediakan stok makanan seperti beras ikan masin, biskut untuk dimakan dengan air kopi panas dan teh bersama ubi rebus..nyam-nyam kejur air liur ana bila cakap mengenai ubi rebus..

Di musim banjir dan ujan juga,,,tidak semua kedai akan ditutup. kedai makan atau kedai kopi tetap beroperasi.Anak-anak muda dan si bapa akan ke sungai atau terusan menjala ikan untuk dijadikan hidangan di musim banjir atau sekadar minat..di tepi jalan besar atau dipasar si ibu pula seronok berniaga bermacam-macam jenis ubi seperti ubi kayu, ubi keling, ubi badak, ubi itik dan ubi keledek..mereka tidak menjadikan alasan sebagai masa putusnya punca rezeki di musim banjir, tetapi musin hujan dan banjir dinanti mereka yang rajin mengusahakan tanaman ubi untuk dijual di musim tengkujuh..

Tidak banyak bantuan yang diperoleh bagi mangsa-mangsa banjir,,,bagi mereka cukup sekadar bantuan beras dan barang-barang dapur yang cukup untuk dimakan apabila banjir berlaku..mereka bersyukur dengan apa yang ada,,,ikan masin atau ikan jeruk selalunya dijadiakan hidangan di musim tengkujuh...walaupun cukup daif bagi mereka yang berkemampuan, tapi bagi di kelantan hidangan sebegini cukup meyelerakan..tambahan dengan budu sebagai pembuka selera...ikan pekasam daripada hasil tangkapan menjala ikan juga menjadi hidangan seisi keluarga.

Adakah penerimaan sebegini dapat dilihat di negeri lain???mungkin di negeri Terengganu yaa...tapi di negeri lain ana tidak tahu...sebab ana tak mengalami kedaan banjir di negeri lain..jika di kawasan Rantau Panjang dan Kota Bharu, dapat dilihat pesta main air dan bot-bot kecil milik persendirian bersiar-siar bersama keluarga..tiada riak risau dan kesah daripada mereka..kedai-kedai yang tidak teruk dilanda banjir, tetap beroperasi...mereka tetap mencari rezeki, air banjir tidak menjadi penghalang..

semoga sikap bersederhana. syukur dan rajin mencari rezeki halal akan berterusan bagi semua masyarakat..Dalam Islam menuntut kita hidup besederhana dan sentiasa beryukur dengan segala nikmat yang Allah berikan..

Wallahualam..

2 comments:

aidaNadia berkata...

uhueww... tapi macam mana sekali pun bugee, pada nadia, masalah banjir ni rasanya kena cari gak solution to overcome the problem. sampai bila negeri-negeri pantai timur, dan sebahagian di utara nak berterusan alami benda ni? kan? sampai bila nak terus angkut barang-barang masuk stor and etc? tiap kali nak tiba musim tengkujuh je, kena kemas-kemas la and wut so ever. hushhh... bagaimana yaa~ urmm~

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

hehe...solution 2 overcome?using remote sensing technique ekkk??dtech area dan cr penyelesaian?..huhu..
ermm klo tgkkn sungai nadia, memng mkin luas, sbb aktvt korek psir sungai mkin brleluasa..tgkkn geografi..kwsn rendah..dan mengalami musim angin monsun stiap thn..seperti yg dketahui, kwsn bhampiran sungai adalh pnempatan utma sejak dlu lg..untk selesaikn dlm jnka pndek ssh..sbb fenomena bnjir mmg ttp kn blku..limphn air hjn sungai dan empngn xpt nk tmpung..tp nk kurngkn kwsan yg almi kna cba ..stkat blaja RS ni xde lg gee dgr sape2 perseorangan atau agensi nk cr slution tuk overcame bnjr bg kwsan klntn..bg kwsan jb da..tu pun bl kn br ternadah..hehe.ker nak kna ubah tajuk PSM gee ni..???ekkk