Jumaat, 24 September 2010

Banjir air mata: Wanita Pakistan jaga adab

SIFAT pemalu yang cukup ketara di kalangan wanita Pakistan amat menarik perhatian saya serta puluhan sukarelawan lain sejak menjejakkan kaki di bumi asing ini pada 3 September lalu.


Bagi saya, mereka berpegang teguh kepada ajaran agama selain pengaruh budaya tempatan dalam segi batas pergaulan.Ini dapat dilihat di seluruh kem dan pekan di seluruh Pakistan di mana pakaian serta kerenah golongan ini cukup unik untuk dikongsikan.


Mereka (wanita) hanya akan keluar ke pekan atau bandar untuk melakukan perkara penting saja, itupun diiringi mahram. Jumlah wanita yang dilihat berlegar-legar di tempat tumpuan seperti di pusat beli-belah di kebanyakan tempat di Malaysia boleh dikira dengan jari.


Yang bekerja pula, hanya ke pejabat tepat pada masanya sebelum pulang ke rumah selepas selesai bekerja.
Malah, semua wanita yang berada di kem penempatan mangsa banjir hanya akan berunding dengan golongan wanita demi menjaga batas pergaulan mereka.


Mereka tidak akan memberikan tindak balas kepada perbualan atau pertanyaan yang diajukan lelaki terutamanya orang tidak dikenali. Memang keadaan itu menyukarkan petugas media menemubual mereka namun kami tetap menghormati budaya mereka.


Pakaian bersesuaian yang tidak menjolok mata selain perbatasan pergaulan antara golongan lelaki mampu menjaga keutuhan institusi kekeluargaan daripada runtuh angkara gejala sosial. Rumusannya, wanita Pakistan mengambil pendekatan mudah dalam pergaulan iaitu hanya bercakap bila perlu dengan kaum lelaki. Ini uniknya Pakistan. - Mohd Firdaus Ibrahim

0 comments: