Rabu, 23 Februari 2011

Senyuman .......

*** Bismillahirrahmanirrahim *** 
***Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang***


Tajuk buku : Kecendekiawan Imam Bukhari
Susunan : Khairul Ghazali
Tajuk bab : Memperbanyakkan senyuman..

~Sifat-sifat Rasulullah~
 Rasulullah SAW mengkhabarkan tentang sedekah yg paling mudah dan murah, iaitu senyuman. Rasulullah sendiri adalah termasuk org yg paling banyak senyuman sehingga Anas pernah mengatakan :
" Aku tidak pernah melihat Rasulullah marah, dan lebih banyak senyuman"

 Dengan itu, senyuman merupakan salah satu sifat Rasulullah yg paling menonjol sehinggakan Rasulullah bersabda di dalam hadis yg bersumber dari Abu Dzar r.a :

 " Engkau tersenyum di hadapan saudaramu adalah sedekah". (HR. Bukhari)

 Senyuman itu sedekah?

 Begitu mudah untuk mendapatkan pahala sedekah tanpa mengeluarkan wang ringgit atau peluh. Tetapi, benarkah senyuman itu mudah?
 Senyuman adalah luahan batin. Ia merupakan ciri-ciri khas makhluk yg bernama manusia. Manusia mudah jatuh hati pada seseorh yg tersenyum. Senyuman juga mampu menumbuhkan perasaan gembira yg menyebabkan hati menjadi damai. Senyuman juga adalah juga mampu mngusir duka.

 Sebaliknya, tanpa senyuman org akan menjauhkan diri daripada kita. Manusai akan cenderung utk tidak menyukai sikap sombong, angkuh, kasar dan bengis..., malah jelas, semuanya wujud dengan hilangnya senyuman...

Firman Allah SWT: " Maka dengan rahmat Allah, kamu berlemah lembut terhadap mereka. Jika sekiranya kamu berbudi jahat, berhati kasar, nescaya mereka menjauhkan diri dari sekeliling kamu. (Ali Imran : 159)

 Senyuman adalah tunggak pengikat hati dan terpautnya jiwa. Ia mampu memberi kesan yg lebih bernilai daripada apa shaja yg boleh dilahirkan daripada nilai kebendaan. harta sahaja tidak mampu menjadi tunggak pengikat hati. Ini terbukti apabila ekonomi dunia yg bergelumang dengan kebendaan tidak mampu mewujudkan ikatan hati kerana masih ada yg menderita, disebalik gelak tawa insan yg beruntung.

 Jelas, penyatuan hati dan jiwa mesti diliputi dengan suasana roh yg terpancar dari roh Allah. Itulah cinta. Cinta yg mampu melahirkan senyuman dari hati yg mampu melapangkan dada. Cinta yg membebaskn daripada sebarang perbezaan.

 Suatu hari, tiba-tiba sahaja seorg Arab Badwi datang dan menarik serban Rasulullah dengan kasar.

 " Aku (anas bin Malik) melihat bahu Rasulullah melecet akibat tarikan kasar org Arab badwi itu. Orang itu berkata : Ya Muhammad, perintahkan agar aku memperoleh harta yg allah beriukan kepadamu.

 Rasulullah menoleh dan tersenyum kepadanya, lalu memerintahkan agar dia diberi hadiah...
Ha, hebatkan senyuman, Indah di mata, berbekas di hati..itulah dia senyuman, cuma, adakah ia lahir dengan niat yg tulus suci, atau lahirnya penuh dengan hasat dan iri hati..Fikir2kan..

0 comments: