Ahad, 9 Mei 2010

Perlu ke majlis pertunangan seperti majlis perkahwinan?



Macam dah jadi suatu trend pula yang majlis bertunang buat secara besar-besaran pada zaman ini.Semua nak buat majlis tersebut secara “grand” dan hebat! Biar jiran-jiran berkata .. “Wah .. hebatnya majlis pertunangan anak kamu ni”

Apa yang terbaik?

Tidaklah digalakkan menghebahkan pertunangan sepertimana perkahwinan. Pada pendapat saya bahawa hebahan pertunangan sekadar perlu adalah terletak di atas budi bicara keluarga masing-masing. Memadai untuk sanak saudara dan juga jiran terdekat sahaja. Adapun hebahan tentang perkahwinan adalah digalakkan (sunat) oleh Islam dan menghadirinya adalah wajib.

Jika benar-benar nak mengikut seperti kehendak Islam – Jangan menghebahkan kepada awam sekali mana belum di ijab kabulkan, kerana ikatan ‘janji untuk berkahwin’ boleh membawa fitnah dengan mudah. ( Nizom al-Usrah Fil Islam, 1/214)

Lain-lain yang perlu tahu tentang pertunangan ..

a. Haram bersentuh, menyentuh satu sama lain.
b. Haram ber"dating" tanpa disertai mahram yang thiqah (boleh dipercayai)
c. Haram berbicara dan bersembang dengan syahwat. ( sms, phone, chat, mesengger )
d. Awas fitnah masyarakat sekeliling.
e. Awas fitnah dalam diri anda dan pasangan.
f. Haram melihat kepada aurat masing-masing.
g. Awas daripada bertukar gambar.
h. Awas daripada hebahan umum sebelum di ijab kabul.

Apa-apapun, jangan kerana nak seronok dan gah sebentar tapi kemudian hari malu sahaja yang dapat!
Biar pun seorang lelaki dan seorang perempuan itu telah bertunang, hakikatnya mereka berdua tetap warga asing yang tidak diharuskan bergaul bebas atau -apa-apa hak yang diberikan hanya kepada pasangan lelaki dan perempuan yang telah berkahwin secara sah.

Pertunangan juga tidaklah perlu dihebahkan.

Nabi SAW sendiri ada mengingatkan kepada kita:

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan”
(Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu.)

Pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun ulama’ menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunangan itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini daripada dirosakkan oleh hasad manusia yang bertindak tidak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam Hashiah al-’Adawi ‘ala Sharh Mukhtasar Khalil.


Kerahsiaan pertunangan itu juga menjadikan kita terkawal dari berkelakuan seperti sudah bersuami isteri kerana hakikatnya seorang lelaki dan perempuan yang bertunang, masih asing dan sedang berada di medan ujian mengawal diri dan bijak mengatur komunikasi dengan pasangan yang bakal menemani hidup… selama-lamanya sampai mati.

Dalam usaha untuk menjaga batas-batas agama, kerana seorang tunang dengan tunangnya masih tetap warga asing yang ajnabi, kadang-kadang banyak persoalan pelik yang ditimbulkan.

Soal berapa kali agama membenarkan sms, menunjukkan unsur-unsur robotik dalam kefahaman pelajar tersebut tentang mengukur komitmennya dalam beragama.

Bukankah Nabi SAW sudah mengajar kita, bahawa hati ini tenang dengan kebaikan, dan gelisah terhadap dosa dan kejahatan?

Mintalah fatwa dari hati… di samping hati itu juga pula sentiasa berada dalam nada sedar yang baik terhadap Allah SWT. 

P/S:
...article ni ana cilok dari page kak seripagi,,,,ktnya aticle ni dr ummi..ummi mne ana pun xtau..nati kak seri terngkan kot..sbenarnya bnda ni pun selalu brmain ni pemikiran ana..mmbuatkana ana smkin fobia pun ada tuk ke mjlis pertunangan atau prkhwinan yg ada persandingan...namun ana nak fokus ttg mjlis pertungan yg sjak akhir2 ini yg smkin melampau..mgkin rmai yg jelik mmbca...atau bkata..(anti xtung lg anti xkwin lg..jgn byk ckp..tgk2 bnda ni jd kt anti) nauzubillah slgi dbri akal dan istiqomah yg kuat dlm dri ana tak ingin lakukan ini semua...
Ana sedih mlhat mjlis pertungan skrng ala2 mjlis perkahwinan...yg mn trt brlaku dlm keluarga trdekatt..klo dlu sang lelaki dok umah jer skng si lelaki pun xmalu nk dtg sma...bila dah dtg sm..mula laa ada persandingan ,dok berduaaan, bergambar brsma, sarung cincin sm2....yg ana hairan, ibu bapa pun mnggalakkn bnda sbgini tjadi??kerana apa??ana tiada jwapannya...mjlis sarung cincin pun skng lelaki sndr yg sarungkan pd phak pmpuan...apa nak jd skng ni???yg ana dgr dr seorang rakan ana...mjlis tunang kwnnya ciap mkn beradap n bersanding lg...then kwn2nya usik..knpa tak pggl tok kadi jer trus??blum bab belanja kendri pertungan,,tntu byk blnja pkai tuk kndri tuu,,kan jd 1 pmbaziran...nmun ...org kita skrng sk mnonjol2 apa yg ada..xkira harta, maruah dan dri sndri yg ptt dittp dan djga serta diperlihatkan hnya untuk bkal suami...jgn sngaja dan bngga dipertontonkan kpd org len....wahai saudara muslimahku,,,jgalah maruah dri dan kehormatan dri kita...pd muslimin, anda adalah pemimpin..jdkan Rasulullah SAW sbgai role model sepanjang zaman shngga penghujung dunia..moga kita termasuk di kalangan mereka yg brjaya disisi kekasih Allah di syurgawi kelak...Wassalam..


0 comments: