Sabtu, 16 Julai 2011

Meditasi & Khusyuk Dalam Sembahyang

*** Bismillahirrahmanirrahim *** 
***Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang***
Saya byk belajar pasal meditasi & mengamalkannya, alhamdulillah byk membantu mencapai ketenangan minda. Apa yg berlaku semasa proses meditasi ialah fungsi otak akan berhenti, otak seolah2 direhatkan dr berfikir perkara2 dunia, ini menyeragamkan fungsi otak dan membantu otak untuk bertugas dgn lebih efektif semasa menjalani hidup seharian.. 

Science membuktikan meditasi membantu membina bahagian depan otak (frontal cortex) yg boleh dianggap sebagai CEO untuk otak kita, mengawal tingkah laku, creativiti, moral reasoning, future planning dan byk lagi yg sepatutnya ada pada manusia, tidak seperti haiwan yg hanya menggunakan bahagian belakang otak yg digelar "primitif brain", either "fight" or "flight" tanpa perlu memikirkan terlebih dahulu akibatnya...  

Stress adalah penyebab utama front cortex kita menjadi lemah dan jika tidak diubati akan lebih kronik dan mengundang masaalah dalam hidup kita sendiri... Didlm quran surah 96 ayat 15-16 juga memberitahu yg bahagian depan otak juga bertanggung jawab untuk membuat helah.. Baik CEOnya maka baiklah seluruh syarikat iaitu tubuh badan kita sendiri..

Saya gabungkaitkan meditasi dgn sembahyang, bila kita khusyuk didlm sembahyang, seolah2 berada didlm keadaan meditasi juga tetapi fikiran ditumpukan kepada Allah, bukan sekadar mengosongkan fikiran, ini juga membantu mengembalikan fungsi otak untuk membentuk insan yg lebih soleh & solehah.. sebab itu sembahyang yg sempurna sepatutnya menghalang seseorang dr berbuat dosa, kalau kita relatekan dgn meditasi yg memulihkan frontal cortex, efek sembahyang pada manusia sepatutnya begitu juga. Ditambah lagi dgn sujud yg menyebabkan darah turun kebahagian depan otak lantas membantu proses "baik pulih" otak ketika proses sembahyang itu sendiri.

Disini saya mengajak saudara/i agar menggabungkan sembahyang dgn meditasi, terutamanya pada waktu suboh yg mana jika dr awal pagi sebelum kita memulakan hidup kita dgn membaik pulih otak, maka bukankah kita akan lebih bersedia dr segi minda untuk membuat keputusan2 yg lebih bijak, mengawal emosi dan lain2 lagi agar menjadi manusia yg lebih cemerlang setiap hari... 

Caranya.. cuba khusuk semasa sembahyang dgn memahamkan maksud bacaan sembahyang itu sendiri, cuba dgn memahami alfatihah itu sendiri, amat mudah, lagu diradio lepas didgr beberapa kali boleh ingat inikan pulak alfatihah yg 6 baris je... cuba sedikit demi sedikit dan kemudian diikuti dgn bacaan2 lain dlm sembahyang..

Selepas sembahyang dan berdoa, duduk/bersila dgn yg posisi selesa dan cuba kosongkan fikiran, fokus pada pernafasan.. bila kita berjaya menyenyapkan otak kita maka kita akan berada didlm meditating state.. 5 minit sudah cukup untuk permulaan.. cuba untuk beberapa hari dan insyaallah anda akan menyedari perbezaannya..

Sekadar untuk berkongsi...Semoga berjaya...


Baca selanjutnya: http://syurgadidunia.blogspot.com/2008/05/meditasi-khusyuk-dalam-sembahyang.html#ixzz1SEfrR552

0 comments: