Isnin, 18 Julai 2011

Sihat Pagi Sampai Malam Ikut Cara Rasulullah

*** Bismillahirrahmanirrahim *** 
***Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang***
1. Bangun Subuh
Tips ini tentulah paling terkenal. Dengan bangun pagi, fikiran perasaan juga biasanya lebih segar dan tenang. Bangun Subuh juga dapat mencegah stroke dan tekanan darah tinggi yang umumnya lazimnya terjadi pada waktu itu kerana penyempitan pembuluh darah. Di luar itu sebenarnya terkait reaksi awal yang diterima tubuh, yakni udara segar. Menurut pakar udara, waktu subuh sangat baik kerana kaya oksigen dan biasanya masih bersih tak terkotori unsur lain udara yang baik tentu saja berguna untuk metabolisme tubuh dalam beraktiviti seharian penuh.
Pada pagi hari juga digunakan Nabi s.a.w. untuk bersiwak atau menggosok gigi. Gigi dan mulut yang bersih berguna memperlancar dan memperbaiki proses menghadam makanan agar maksima diserap tubuh.

2. Minum Air Putih dan Madu
Nabi s.a.w. biasa membuka sarapan pagi dengan minum air putih dan sesudu madu. Dua unsur ini sangat luar biasa manfaatnya. Madu masyhur sebagai penyembuh dan air putih kaya akan mineral yang menyukupi keperluan tubuh akan cairan dan sebagai pencuci hati. Madu juga terkenal sebagai unsur yang dapat membersihkan usus dan mencegah peradangan. Selanjutnya adalah memakan buah kurma sebanyak 7 biji. Diriwayatkan kebiasaan inilah yang menolong Nabi s.a.w. dari perilaku jahat wanita Yahudi yang cuba meracuninya dalam perang Khaibar. Kurma ternyata berguna sebagai penangkal racun selain sebagai makanan pengenyang yang kaya gula dan karbohidrat.

3. Minyak Zaitun
Waktu siang dan menjelang petang, Nabi s.a.w. juga biasa dengan menu cuka, minyak zaitun dan roti. Kombinasi makanan ini ternyata dapat menguatkan tulang, mencegah cepat tua serta menghancurkan kolesterol jahat dalam tubuh. Pada musim sejuk, makanan ini sangat baik menjaga kestabilan suhu tubuh.

4. Makan Sayuran di Malam Hari
Mengambil sayuran di malam hari juga dilakukan Rasulullah s.a.w. Beberapa riwayat mengatakan, Rasulullah s.a.w. selalu mengambil sana al makki dan sanut. Menurut Prof. Dr. Musthofa, di Mesir keduanya mirip dengan Sabbath dan ba’dunis. Nama-nama ini tak lain adalah sayuran yang juga banyak kita temui di sini. Bentuk olahan masakan atau menunya tentu berbagai pula. Boleh ikut selera masing-masing. Boleh masak sup sayur atau sebagainya. Secara umumnya, sayuran memiliki kandungan zat dan fungsi yang sama iaitu menguatkan daya tahan tubuh dan melindungi dari serangan penyakit. Rasulullah s.a.w. biasanya tidak langsung tidur setelah makan malam, melainkan beraktiviti terlebih dulu supaya makanan yang dimakan masuk ke dalam perut dengan cepat dan baik sehingga mudah dicerna. Caranya juga boleh dengan bersolat. Sabdanya: “Cairkan makanan kalian dengan berzikir kepada Allah s.w.t. dan solat, serta janganlah kalian langsung tidur setelah makan kerana dapat membuat hati kalian menjadi keras.” (HR. Abu Nu’aim dari Aisyah r.a.) Ibnu Qoyyim al-Jauziyah juga memberi tips agar tidak langsung tidur setelah makan. Dia menyarankan untuk berjalan paling kurang 40 langkah agar makanan dapat beredar terlebih dulu dalam tubuh. Di samping menu wajib di atas, ada beberapa makanan yang disukai Rasulullah s.a.w. tetapi tidak rutin mengambilnya. Diantaranya, tsarid iaitu campuran antara roti dengan daging dengan kuah air masak. Baginda juga senang makan buah yaqthin atau labu air, yang terbukti boleh mencegah penyakit gula. Nabi s.a.w. juga senang makan buah anggur dan minum susu.

0 comments: