Khamis, 6 Mei 2010

WANITA ISTIHADAH(1)

Maksud:
Istihadah ialah darah yg keluar dari rahim pada selain waktu haid dan nifas. Jadi darah yg keluar melebihi masa haid atau nifas, dan kurang dr masa haid atau nifas , itu dinamakan darah istihadah. Jika darah yg keluar dari gadis sebelum mncapai umur dewasa(9thn) dikira sbgai istihadah juga...(dalam perbualan harian lain ..wanita memnggil darah istihadah sbgai darah penyakit).

Wanita istihadah( mustahadah ) adlah termasuk mereka yg sakit , seperti keluar darah di hidung , kerap kencing dan lainnya. 

Jenis-jenis darah istihadah
Terdapat 6 jenis darah istihadah iaitu:
1. Darah yg ke luar kurang dr kadarnya.
2. Masa haid yg terkurang.yg ke luar melebihi ukuran masa haid terlebih.
3. Yang kurang dari ukuran masa nifas(berkurang)
4. Yang melebihi ukuran masa nifas(terlebih)
5. yg melebihi kebiasaan haid dan nifas(normal).melebihi kebiasaan keduanya yg terpanjang, yg kalau tdk maka disebut haid atau nifas.
6. Menurut Ahmad dan para ulama hanafi, termasuk juga darah yg keluar dari wanita hamil kerana terhadang dipintu rahim ...

namun mengikut mazhab iman Asy-Syafie,
darah yg keluar semasa hamil termasuk haid juga, asal tdk kurang dr sehari semalam dan tdak lbh dr 15hri. kerana haid adalah darah yg tdak dapat dikawal akan menyususnya anaksama juga tdak dapat dihalangi krn kehamilan.Hal ini yg dimaksudkan dgn 'iddah. edangkan mengenai "iddah maka rujukannya ialah lahirnya anak.

Hukum darah istihadah

Istihadah brlaku dlm keadaan tdk menentu kadarnya. Walaupun bgtu ia bukanlah penghalang bagi solat, puasa dan ibadat lain sebagaimana tertegahnya semasa haid atau nifas. dalilnya ialah hadis yg diriwayatkan oleh iman Tarmidzi dan Abu Daud, dr Aisyah brkata:" Fatimah binti Abi hubaisy dtg kpd Rasulullah saw lalu bertanya:" sesungguhnya sy menderita istihadah hingga tdak kunjung bersih, haruskah aku meninggalkan solat?"

Maka sabda Rasulullah saw kepadanya: "jangan!tinggalkanlah solat (hanya) pada hari2 (yg kebiasaanya) kau haid sahaja. Kemudian mandi dan berwuduklah setiap kali hendak solat. Kemudian tetaplah solat, sekalipun darah menitis pada sejadah".

Menurut Asy-Syaukani, hadis di atas hanya menunjukkan wuduk untuk setiap kali solat, sdgkan mandi hanyalah wajib dilakukan satu kali shja ktka hbsnya masa haid, sekalipun darah masih mengalir.

p/s: entri untuk wanita istihadah 2 akan dipost pd waktu akan dtg..insyaALLAH dgn tajuk menjimak wanita mustahadah(istihadah) dan kedaan2 wanita mustahadah.....sbrang pembetulan atau tambahan bolehlah dikongsi brsma di ruangan ini..Sumber rujukan adalah drpada buku Feqah untuk Wanita(muhammad Thoriq)..entri ini dharapkan dpt mmberi input bguna kpd pengnjung..khususnya wanita..kerana pemerhatian ana msh rmai lg wanita yg blum mngetahui apa itu drah istihadah dan apa yg perlu dilakukan...Wassalam



3 comments:

Tanpa Nama berkata...

bagi solat wajib, diwajibkan wanita dlam istihadah menukar wuduknya..
bagaimana dengan solat-solat sunat..sbb kebiasaanya kita melakukan solat sunat selepas solat fardhu..adakah perlu ambik wuduk yang baru juga?..

Nur Mawaddah Mahdiyah berkata...

utk solat sunat blh guna wudhuk yg sama, xperlu ambik yg baru.. wudhuk yg baru hanya utk solat FARDHU yg berikutnya.. 'afwan..

Tanpa Nama berkata...

saya sudah habis haid pada hari ke enam & tlah melaksanakan mandi wajib, tiba2 pd hari ke15 darah keluar lagi selama 5hari bersamaan dgn hari ke20. seperti yg saya maklum darah yg keluar pada hari ke15 itu dikira darah istihadah. selepas hari ke21 saya bebas dari darah tersebut. adakah saya diwajibkan utk mandi wajib & bagaimana dgn wudhu saya? adakah saya mesti mengambil wudhu setiap sembhyang fardhu atau seperti biasa wudhu yg lama masih dpt digunakan?