Selasa, 15 Disember 2009

ALKISAH GADIS SEKSI MEMBERI SALAM

Kali ini ana bawakan lagi alkisah pendek kedua yang diceritakan oleh seorang sahabat ana sebagai bacaan dan renunan bersama..jika ada yang ingin memberikan pandangan, komen atau sbrang bnda yg boleh dijadikan input ilmu untuk dikongsi amatlah dialukan agar dapt dikongsi bersama..cerita ini berkisar.....;0)

Assalamualaikum. Subhanallah, perkare ini terjadi sebentar tadi. Ana keluar untuk ke masjid solat isyak. Ana melalui satu jalan yang agak gelap di taman perumahan ana ini dan di dalam kesamaran malam, kelihatan 2 anak gadis berjalan menuju bertentangan ke arah ana. Gaye pemakaian memang seksi habis, baju ketat, seluar jeans "half" yang paras lutut dan sangkaan sekilas ana, pastinye orang bukan islam. Chinese ke, thai ke, gitu la.

Sekali sampai je kami bertentangan, mereke berdue serentak memberi salam kepade Ana. Salam diberikan amat jelas, lembut dan bersopan santun. Ana tergamam, terus berjalan tertunduk dan bertindak spontan tanpe sempat terfikir ape-ape, ana menjawab salam mereke tetapi dengan nada yang amat perlahan, umpame ketike bacaan dalam solat.

Moral dari cerita ini sama2 kita fikir2kan dan renung2kan..Wallahualam

8 comments:

Tanpa Nama berkata...

Assalaualaikum...
Subhanallah
Sudah menjadi lumrah dunia akhir zaman.Perempuan tanpa sedar atau buat xsedar menjatuhkan maruah sendiri dgn apa seperti cerita ini tapi langsung xmerasa bersalah atau sedih.Lelaki bertepuk tangan kesukaan dpt wayang free tanpa rasa ingin menegur.Zaman sekarang melanggar hukum Allah seronok dan genbira tambah kalau dipuji tapi kalau xlulus xzam atau dapat markah rendah menangis.

Tanpa Nama berkata...

ibubapa sedih kalau anak xlulus peperiksaan atau tidak cemerlang dalam pelajaran tapi xmerasa bersalah atau sedih kalau anak tidak menutup aurat,tidak solat,melanggar hukum ALlah dan bangga mempertontonkan kecantikan anak pada org.Dunia Akhir zaman kite dah dpt tengok banyak bencana melanda.tungguuuuuuuuuuuuuuuuuu

bunga seripagi berkata...

Assalamualaikum wbt..

*betul tu anonymous...huuu..

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

waalaikummussalam wbt

anony:syukran/jazakallah barakallah atas pndangan yg dberikan..slain tuuu rmai yg blum mengetahui atau ada yg sdh mngenai dalam salam juga mempunyai adab2 yg tertentu seperti:
1. yg berkenderaan memberi kpd yg berjalan kaki..
2.yg lelaki kpd yg prempuan
3. yang muda kpd yg tua
4.yg brkumpulan kpd yg perseorangan
5..yg bngn kpd yg sdng duduk
6.yg shat kpd yg lmah..

*ini adalah sdkt prkongsian mngenai adab2 memberi salam..tgk adab yg kedua iaitu lelaki yg memberi kpd perempuan kerana jika prempuan dibimbangi akan menimbulkan ftnah dan prasangka bruk trhadap si perempuan..dlm crita ini kta dpt tgk brlaku sdemikian tambah dgn cra bpakain yg tdk tdak mngkt lnas...

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

jika dpt kta tgk manusia skrang lbh mendahulukan yg sunat dan meningkan dan mengabaikan atau melanggar yg wajib..crita ini jga bgtu salam dbri tp dgn sdar atau tnpa sdar melangggar hkum Allah dgn mndedahkan aurat..smbahyang jemaah dimsjd ramai pd waktu snat2 ttrntu sprti terawih sdngkan wktu slat wajib harian bleh lhat pbezaannnya..

kpd kak seri::
hehe. syukran...berbasikal ke tratak annnisa

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..
Bercakap mengikut pengalaman sebagai lelaki.Dahulu semasa tinggal dikajang saya tertarik pada satu sudut simpang jalan.Ada dua beranak berniaga nasi lemak disitu.Siibu bergitu tertib berpakaian siap tudung bulat lagi
tetapi sianak daranya masyaallah,tuhan saja yg tahu.Kalau anaknya xde nasinya xhabis tapi kalau ada anaknya nescaya ana xsempat merasa nasi lemaknya.Kenapa sebab wayang free.

Tanpa Nama berkata...

satu lagi ana nak kongsi cerita,sahabat ana seorang wanita sekelas ana dari tahun satu sehingga tingkatan 6.Die sambung kemenara gading diselatan tanah air.Ibunya bangga dgn kejayaan anaknya dalam pelajaran tapi langsung xmerasa sdh dgn penampilan anaknya yg blh diibaratkan bertelanjang dan paling hebat die ada anak tanpa nikah selama die belajar.

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

Subhanallah..
begitu murah harga dri dan maruah seorang wanita..tanpa kta sdar sbnarnya yg utma bkn harga dr dan maruah tapi melambangkan tahap keimanan dan ketaqwaan kta dlm memperhambakan dr kpd YA RABB dengan mengamalkan amal makruf nahi mungkar..