Sabtu, 12 Disember 2009

ALKISAH UNTUKMU MUSLIMAH..

Ermm kali ni ana bawakan satu kisah benar yang diceritakan oleh seorang kakak kenalan ana mengenai kisah sahabatnya dan adiknya amir...kepada muslimah semua...cuba baca dan sama2 kita renungi dan semoga mndapat sdkit ikhtibar dari paparan cerita dibawah...

Kaksiti: Pasal tudung ni. amir kalau akak pakai tudung xtutup dada habis segala hadis keluar..panas telingan

Gee: gee selesa kak pakai tdung besar, tenang aser

Kaksiti: tudung besar ibarat payung..dulu rasa panas pakai tudung biasa penuh dgn fesyen..tapi ingat pakai tudung besar dan labuh panas rupanya sebaliknya. itulah kuasa ALLAH kan gee

Gee:Betol kak tapi gee pun pkai beperingkat...mula2 stokin..gee rse seronok pastu tdung besar mkin sernok dan tenang....pastu gee buat tdung bulat bsar dan pkai sarung lengan. Alhamdulillah..seronok sgt kak..skng lekat...

Kaksiti: Amir perli dan ckp sal apa gee

Gee: Amir suka citer kak.. die cakap anak kawan die khadijah yg mnja die umur 6thn cantik sgt pkai tdung labuh..ttp semua. kcik2 dah pkai camtu cantik amir ckp..orang arab kecik2 dah diajar..

Gee: pastu die ckp pmpuan skng ska tayang apa die ada..gee dgr jer kak…pastuu gee mmpi pkai tdung labuh.. pastu gee tgk kwn sklas gee pkai tdung labuh cantik sgt gee rase.. pastu gee beli dan buat..naik mtr dah tak npak kaki sbb pkai stkin.. dah takde nak trik2 kain baju suh labuh.. gee srnok pkai mcm skng…tak perlu gee nak silang2 fesyen2

Kaksiti: gee…psl tdg akak ada cerita menarik..psl kawan akak

Gee: apa kak? boleh letak kat blog ni.. hehehhe

Kaksiti: die suka masuk baju dlm dan tdg dalam baju…die memang berpewatakan menarik..cantik…org Melaka…kerja ambank…die dtg rumah..masa tu amir ada tgh baca akbar…die slm akak dan suami..pastu hulur tgn kat amir..tudng masuk dalam baju…baju dlm suar..suar slek..memang cantik

KakSiti: amir sambut salam die..terkejut akak..tapi amir bersuara..lembutnya tangan bernafsu saya..akak dlm hati dah kena kang ni..kwn akak trs trk tgn die..amir suara lagi.. blh thn dade..memenuhi citarasa..akak tarik tgn kawan akak masuk rmh…amir suara lagi ..peh bontot mengancam..golekan menawan

Kaksiti: kwn akak ckp krg ajar..ko dah jatuhkan maruah aku ..amir.. apa lagi..bgn bagi salam dan ckp maruah kamu jatuh bila kamu berpakaian begini dan melangkah keluar dari pintu rumah dan dgn bangga mempertontonkan maruah kamu pada org ramai yg melihat ..pastu tanpa sgn silu bersalam dgn bkn muhrim..apa sya ckp itu lah perasaan lelaki bkn muhrim bla bersentuhan dan memandang..saya cuba nak naikkan kembali maruah kamu..

Kaksiti: siap dgn hadis nabi dan cara berpakaian sebenar.. meraung kawan akak melutut.. pastu terus berubah..pakai jubh siap pakai seluar kat dlm dan tdg lbh.. dan die ckp seperti mana gee ckp begitu aman dan selesa dan die selalu dtg rumah akak ..nak suh akak kenenkan dgn amir

Gee: heheheh..betol kak tenang dan selesa... bila berpakaian menutup aurat dengan cara yang btol ..jika semua dapat merasai mcam ni..sekarang ramai pandang serong akan mereka yang pkai tdung labuh, jubah ..yang anti pun ada

Kaksiti:die dah benti kerje bank.. ambil kpli..sekarang kat jhr rasa mengajar
Gee: Alhamdulillah bgus tuu kak..

14 comments:

bunga seripagi berkata...

Alhamdulillah...

huuu...setinggi2 kesyukuran hanya kepada Allh swt...

kak seri rasa sgt terharu baca ni zai...:)

teguhkan pendirian...kuatkan pegangan dan tingkatkan keyakinan kita dalam menghadapi segala cabaran2 yang datang kat kita bila kita mula berubah dan mencuba untuk menjadi lebih taqarrub dengan Allah swt...

insyaAllah, sama2 lah kita berusaha mencari redha Ilahi ke atas diri kita semua...

:)

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

hehe..tol tu kak..zai dgr cter dr kaksiti pun zai tharu..trima kasih atas nshat dan pndangan akak..
;)

ida berkata...

Btl kata gee,
menarik sekali cerita ini,
perempuan sekarang memang tidak menjaga maruah sereka semasa keluar dari rumah.sentiasa mempertontonkan apa yg xsepatutnya dipertontonkan.selalu berkata jika pakai tudung labuh kalau xiklas buat apa,sedangkan itu hukum ALLAH.Kalau Allah xiklas beri kite hidup mcmana.Adakah kite terpikir tenteng itu.Bersykur gee menambah org yg mcm kami.Teruskan usaha

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

yer ida...ramai yang suka pertikaikan dan melarang benda yang baik dan dituntut sekarang..sedangkan itu dah termaktub dalam kalam Allah..
ini semua kerana dunia hampir ke penghujung..macam2 berlaku tapi masih ramai yang leka dan tahu dan aad ilmu tapi tak mengamalkan...lebih suka mengamalkan yang dilarang..seperti org tua2 salu cakap kt budak2 kecil iaitu "baik menyuruh dari melarang"...ini kerana manusia sekarang suka buat benda yang dilarang,,sebab tuu jika kita melarang atau menyedarkan hanya segelintir yang boleh menerima...
yang peliknya mkin suka dan sernok mncuba bnda yang dilarang..ernnn
cerita ini ikhlas pndangan dan rasa tangjwb dr seorang lelaki yang tdak ingin mlhat saudara muslimahnya mengadaikan maruah dengan tidak berpakain dgn btol dan mengajar agar memahami dan mengamalkan apa yg sdh tkandung ddlm kalam ALLAH..

Abdullah berkata...

Assalamualaikum
saya tertarik dgn blog ni
saya jumpa dgn secara tidak sengaja
saya seorang pensyarah universiti tempatan di shah alam
secara jujur memang pakaian perempuan sekarang telah mencemarkan maruah kaum perempuan
pelajar dlm kelas saya sendiri berpakaian tetapi bertelanjang
memakai tudung tapi membuka yg lain
pihak agama universiti tidak ambil sebarang tindakan walaupun menerima aduan dari kami.
untaz2 di universiti sebuk dgn undangan berceramah diluar tapi sedangkan tanggungjawap mereka terabai.

Tanpa Nama berkata...

Rasulullah saw juga memberi amaran kepada wanita yang tidak menutup aurat mereka :

إن مِن أهل النارِ نساءً كاسِياتٍ عارياتٍ مائلاتٍ مُميلاتٍ لا يدخُلْنَ الجنةَ ولا يَجِدنَ ريْحَهَا

Sebahgian dari penghuni neraka ialah perempuan yang memakai pakaian yang menyerupai telanjang, pakaian yang sesat dan menyesatkan. Mereka tidak masuk ke syurga dan tidak mencium baunya.

Tanpa Nama berkata...

إذا فعلت أمتي خمس عشرة خصلة فقد حل بها البلاء ... منهن.... واتخذت القينات والمعازف
الراوي: علي بن أبي طالب - خلاصة الدرجة: [إسناده صحيح أو حسن أو ما قاربهما] - المحدث: المنذري - المصدر: الترغيب والترهيب - الصفحة أو الرقم: 4/75

Apabila umatku melakukan 15 perkara maka mereka layak untuk menerima bala Allah. Antara 15 perkara itu ialah…. orang ramai menjadikan wanita sebagai penyanyi (penari-penari), alat-alat yang melalaikan (muzik). …
(HR Tarmidzi)

Tanpa Nama berkata...

لأن يطعن فى رأس أحدكم بمحيط من حديد خير له من أن يمس امرأة لا تحل له

Sekiranya ditikam di kepala seseorang kamu dengan sebatang besi adalah lebih baik baginya dari menyentuh kulit wanita yang tidak halal untuk disentuh. (adab pergaulan dalam islam, dr rokiah)
(HR Baihaqi)

Tanpa Nama berkata...

Di antara kaedah penting dalam agama kita adalah kaum muslimin baik laki-laki maupun perempuan tidak diperbolehkan untuk menyerupai orang kafir baik dalam masalah ibadah, hari raya maupun pakaian yang menjadi ciri khas mereka. Ini merupakan kaidah penting dalam agama kita yang sudah tidak diindahkan oleh banyak kaum muslimin. Patut diketahui bahwa dalil-dalil yang menunjukkan benarnya kaidah di atas adalah banyak sekali baik dari ayat al-Qur’an maupun hadits-hadits Nabi. Berikut ini adalah di antara ayat al-Qur’an yang menunjukkan adanya kaidah di atas.

Allah berfirman yang artinya, “Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama itu), maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui.” (QS. Al-Jatsiah [45]: 18)

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

waalaikummussalam
Kpd Abdullah:Dr/Prof trima kasih atas pndangan dan komen yg dibrkan.mgenai tangjwb phak agama dan ustaz2 diuniversti,ana Dr/Prof lbh mengatahui stuasinya..jika pndangan lectre tdak diambl ksh inikan pndangan dr pljar..(bckp ikt pnglman)..

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

jika phak unvst boleh mmbuat akta bpkain mngkut lunas yg btol blndaskan apa yg tcata didlm kalam Allah rsenya kjadian plajar sperti btelanjang dlm cls dan unverst dpt dbndang dan ddidik.namun pihak universiti hanya boleh mlakukan hari smart day spya bpkain dgn btol pd hari2 ttentu shja hari lain pljr bpkain mengalahkan lectre dan staf yg lbh kemas dan span bpkain.akta memakai kad matrik topi keladar lbh diambl srius dan dknakan saman dbndingkan akta brpakain dgn cra lunas yg btol..ini sperti menghina dan mempermainkn hukum dan agama Allah

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

semua btangjwb dlm isu ini agar maruah bakal ibu,istri, adik perempuan, anak prempuan dan saudara muslimah kita terjga maruah dan dlm redha ya Rabb..tangjwb sbgai shabt mnegur raan skelas dan rkn2, lectre tegas dan berhemah mngur anak didknya agar bpkain dengan btol smsa dikls dan u, phak parguard mnjln pngawasan dgn mmbri tguran dan mnyaman mraka yg tdak bpkain dgn btol dan phak u mlaksnkn akta yg ktat rsanya mslah ini blh dibndang..

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

kaum adam mnjadi pemimpin, imam dan membimbng jga perlu..sprti crta ini kaum adam yg mnyerdarkan kaum hawa..dan membimbing,,inilah yg spttnya dterapkan..pmpinan dlm mnjaga instutusi peringkt isteri, anak2 prmpuan, saudara prempuan, ibu dn muslimah yg dlm tngjwnya dgn baik dan mngkut lnas adalah mnjadi tangjwb yg tlah trmaktb dlm kalam Allah..
Dr/Prof jika ada yg salah dtgnya dr dr ana yg lemah dan yg baik dr Allah dan milikNYA..:)

NUR MAWADDAH MAHDIYAH berkata...

Kepada anony..
jazakallah barakallah..atas perkongsian ilmu dan bimbngan yg diberikan..lengkap dengan ayt2 dan hadis..sekian..