Isnin, 22 Mac 2010

KEKASIH HATIKU....

Assalamualaikum wbt...

Macam sdh beberapa hari ana tak tpon kpg..mak ana...indu sgt tp ana tahan jer sbb nak tpon esk....knpa nk tngu esk??esk besday mak ana...bila abg ana msj tnya..Na(pggilan mnja kt umah iaitu sngkatan dr nana...
jgn ada yg ktwa plak dgr pgglan ni)) ada tpon kpg?xde lg nk tngu 23 besday Ma..then abg ana diam..hanya bg kata2 semangtnya pda ana dan bertnyakan khbar ttg kshatan adiknya ini...(Namun ana plik...hati xsdap)

tgh fikir2 apa hadiah ana nak bg kt mak ana ??ermmm...buntu ana ...ana nak bg sumtin yg boleh buatkan mak ana senyum....sbb ana bkn anak yg baik..namun ana juga sprti org lain...nak jd anak yg baik...jika dapat lihat snyuman mak ana terukir...ana trsa bahagia....namun...ana bkn anak yg baik...bukan yg rapat dgn mak ana...bukan yg pndai jga hati mak ana...bkn yg memahami mak ana...namun mak ana bgtu memahami dri ana...ahhhh tnpa sdar air mata mngalir memikirkan pengorbanan mak ana...ana tdak cba memahami hati tua mak ana...namun, mak ana sntiasa memahami hati muda ana nie...

teringt masa ana kecik2 ..kalo skit,,ana akan jd antra yg terlalu mengada2...yg salu layan kemengadaan ana ni adalah mak ana, kakta ana dan abg2 ana...semua ini ana mkin trsa apabila berseorgan smsa di hsptal tmpoh hari....ahhhhh sayu sgt...berseorgan bila mnhan rasa skit...tiada tmpat nk mnja mcm kcik2 dlu..tiada dan tiada,,hanya berseorangan...bila mak tahu..akak ckp mak xselera makan...ada msa mak xmakn pkkn ana seorg kt sini...
ana ckp...mak takyah laa dtg Na ok jer...bleh gerak2 laju jer..semua buat sndr...
xpasal2 kn bebel..itulah mak ana..bebelannya kerana ksih sayangnya.....kerana rsaukan ana....

""leterannya dr rasa luhur, mnegur sebelum terlanjur...
marah bukan kebenciannya...tapi tanda syg......""

Mak...seorang wanita yg tabah..dr kecik ana msh ingt...mak dan ayah berganding bahu cr rezeki...tuk kmi 10 bradik...ana msh ingt ms tuu umr ana dlm 2 atau 3 thn..dibwa ke sawah pdi...mlhat mak ayh,,abg2 ana mengerjakan sawah....walaupun msh mda...nmun pengalaman itu ana msh ingt...pengalam itu mngajar ana untk kuat..pnglam itu yg ana pgg sbgai azmat untuk blajar...masih ingt pnglaman ana mnlong mak kutip getah beku...pg sekolah tgn berbau...ada rsa malu,,,namun bila dpkkn blik..itu pngalamn brguna ana..pnglam yg xbleh ana kongsi dgn yg lain...mak ayah xkan biarkan anak2nya xmakn..xmnum..sgla kerja kpg mak ayah buat.dan pling utma..kmi 10 bradik xpernh berpecah....mak tak ajar anak2 dia mtak sdekah..mak tak ajar anak2 dia meminta2..mak ajar anak2 dia tuk bdkari dr kecik...mak ajar ank2 die bkerja dr kecik...kemudian mak ayah akan ckp...bkn kami nk gnkan kmu adik bradik..nmun nak anak2 mak ayh,,th apa itu sush,,th tuk cr dwt sendr..rezeki sndr...mak ayah xdpt bg kemewahan...namun...blajarlah brdkari untuk jd mnusia brilmu dan bguna...

Baru tpon kpg..ingt nk tpon esk tp xthn kerinduan sgt...ayah angkt..ahhh sdh lm blum kedengaran suara tua ayah ...rndu sgt upanya ana..slalu klo tpon mak yg angkt...stelah berbual sketika...ayah pass kt mak..dlm hati cmne nak luahkan nk ucap besday kt makni..last last trucap jgk "Ma hapy besday"..kdengaran mak ketawa..ahhhh itu yg ana nk dgr...mak ktwa hapy...."mak tak tahu pun esk besday die, mna mak nk ingt ktanya...."..ana ketawa bsma mak...trsa saat ini bhgia sungguh...mgkin dsbbkn kami adik bradik mmg tak manja ...layanan mak aayh sama dkat kami semua..itu yg ana rsai dr kecik lagi...(
walaupun rmai saudra dan rkan2 abg2 n akak2 ana ckp....ana mcm anak bongsu..manja dgn ayah n mak...mne mungkin ana mnja...bila dgr statement ckp ana mnja...nak gelak guling2 pun ada...ekkk???hbs 2 org adik lelaki ana nk ltak mne???)))adik lelaki ana yg bngsu salu ckp..Kak Nana ambek laa title adik bongsu..adik xnak..mne aci...smbil disepaknya ana dgn nada gurauan...

mak ckp ana kuat smngt..ana pndai brdkari,,,tpi bg ana..ana x sekuat mak...ana lemah tnpa family ana...mreka adlh tulang belakang ana...mne mungkin ana berdr dsni tnpa mreka...Sayu rasa hatiii...trutma 1 ksah yg brlaku br2 ni....mak apabila mak memahami pilihan hati ana..apabila mak memahami hati ana..apabila mak menyelamai perasaan ana...saat mak mengucapkan..."mak ayah ikut kamu...yg mna rasa baik..mak ikut jer.."ahhh tnpa sdar air mata mnglir apabila mak bgtu mmahami jiwa hati ini...adakah ana mampu memahami hati ibu ana??apa keinginannya??adakah ana mampu brda dismping mak ana disaat die memerlukan ana...???sdah hmpir 5 thn thn ana berjauhan dgn mak ayah..rsanya ana tak mmpu lg untuk brjauhan dgn mak aayh ana slpas ini..mereka sudah tua..mereka mendambakan kasih syg anak2..mereka memerlukan kasih syg dan perhatian...mak ayah...insyaALLAH....akan kujaga mak dan ayah walaupun dri ini bkn anak yg baik.....

Ibu dan ayah
mampu membelai kita...
mampu memaafkan kita..
mampu menjaga kita..
mampu melayan krenah kita..
Namun kita??....

Ibu dan ayah..
kudrah mereka begitu utuh
semngt mereka menggunung tnggi...
kasih mereka seluas lautan..
Marah mereka kerna syg...
namun kita...???

Ibu dan ayah...
pengorbanan mreka ....
Asuhan mereka...
harapan mereka...
Namun kita...????


"Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil." (Al-Israa' 17: 24)

"Ya Allah, ampunkanlah dosaku, ampunkan dosa ibu bapaku dan rahmatilah mereka dengan kasih sayang-Mu, sebagaimana mereka menyayangiku ketika diriku masih kecil".

Mak: Na bkn anak yg baik..namun hnya doa untk mak ayh Na xkan lupa untuk itu....Slmat hari jd tuk mak yg ke 59....May Allah bless U,,,Luv U MA...

" Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata):

..........stop here,,,syu plak sgt rsa.,,,,hukhuk......................


4 comments:

ibnu berkata...

Assalamualaikum
Sesiapa yg msh punyai ibu hargailah mereka.Adakah aku menghargai mereka
Cinta buat ibuku..


Menyayangimu
Bagaikan hatiku tiada sempadan
Aliran jiwaku mengalir bersama arus sungai cinta
Ditempoh kerikil batu-batu tanpa sesak dan kesusahan
Oh sungguh indahnya perasaan itu,

Mengasihimu ibuku,
Meluaskan kecilnya ruang hatiku
Menyegarkan lesunya jiwaku
Menegangkan uratku yang kian melemah
Dek keringnya dari siraman cintamu

Andaikata aku dapat bernyanyi
Burung merak pasti mahu mendedangkannya bersamaku
Menceritakan keceriaan dihatiku di saat aku bersamamu
Walaupun cume seketika..
Tetapi kebahagiaannya terasa hingga mencapai penjuru langit sejagat



Indahnya kasih itu
Apabila ia menjadi dinamo kepada semangat
Dan penyuntik ilham
Serta penerang obor cahaya
Kepada berlikunya jalanku ini

ibnu berkata...

Mak
tunggu saya mak
saya akan temani mak xlama lagi
saya kan ikut jejak mak
tunggu saya mak

Nur Mawaddah Mahdiyah berkata...

ibnu...apa ni ckp cmtu..erm...sdih aser..

iZZiy - seripagi berkata...

uhuk uhuk uhuk...sadisnyer :'(