Sabtu, 20 Mac 2010

Perlakuan memalukan

Oleh Muhammad Apendy Issahak
am@hmetro.com.my
2010/03/19

SHAH ALAM: Melepak di pusat beli-belah, beriadah di taman tasik, menghabiskan masa melihat orang bermain go-kart dan banyak lagi aktiviti dilakukan pelajar beberapa institusi pengajian tinggi awam dan swasta di sini pada setiap hujung minggu.

Namun, aktiviti segelintir remaja terbabit dikhuatiri boleh mengundang gejala maksiat yang semakin menular dalam kalangan remaja sekarang ini.


Tinjauan Metroplus ke beberapa kawasan tumpuan ramai di sekitar bandar raya ini, mendapati pelajar mengisi masa lapang pada hujung minggu melakukan aktiviti bersama pasangan kekasih.


Kawasan seperti Taman Tasik Shah Alam, litar go-kart di stadium dan Dataran Shah Alam dipenuhi pasangan kekasih dipercayai dari kalangan pelajar setiap hujung minggu dari pagi hingga lewat petang menghabiskan masa memadu kasih tanpa menghiraukan segelintir keluarga yang turut berkunjung ke tempat berkenaan.


Berpelukan di bangku taman, duduk berdua-duaan di kawasan sunyi, berpelukan di atas motosikal, berjalan mengelilingi tasik sambil berpegangan tangan dan banyak lagi perlakuan menjolok mata dilakukan mereka mungkin kerana asyik dilamun cinta.


Beberapa warga setempat yang ditemui ketika membawa keluarga bersiar-siar di kawasan riadah di situ, berkata pemandangan sedemikian boleh dilihat pada setiap hujung minggu dan boleh dikatakan sebagai aktiviti rutin mereka

Setiap bangku dan sudut di taman tasik ini dipenuhi pasangan kekasih. Sekali tengok pun kita boleh tahu mereka itu pelajar kerana rupa mereka terlalu muda.


“Kadangkala mereka tidak peduli langsung dengan kami yang datang bersama keluarga dan anak-anak. Lebih mengecewakan, kebanyakannya remaja Islam dan ada juga remaja perempuan bertudung,” kata seorang penduduk setempat yang tidak mahu dikenali.


Sementara itu, tinjauan Metroplus ke beberapa kawasan kediaman berhampiran turut mendapati aktiviti dan tingkah laku pelajar yang menginap di kawasan berkenaan membawa kerisauan penghuni lain.

P/S: Semakin hari normal masyarakat semkin memndang jelik kpd perlakuan pelajar U yg smkin menjadi2 mslah sosialnya..dimana slapnya????adakah kerana kebebasan dan keprcayaan ibu bapa yang disalah gunakan????atau kerana kepandaian ilmu dunia yang dituntut???siapa ada jawapannya??Banyak masalah yg begitu membimbngkan melibatkan pelajar U....dimana silapnya???seperti article diatas kebimbngan masyarakat terhadap mslah soaial yg melibatkan anak2 melayu yg beragama Islam smkin membimbngkan..mjoriti adalah mereka yg berilmu..yg turut trsa kerana ana juga pljar U..apabila msyarakat sudah hilang kepercayaan dan hilang hormat kpd plajar U yg dianggp pewaris pemimpin negara...apa akan jd pada masa hadapan??jika msalah sbgini begitu melarat dan akhirnya mnjadi barah...??ini blum disentuh bab agama...jika ini terjadi apa yg akan jd pda Umat Islam..???jika kita semua menongkah arus dunia tnpa berpandukan al-Quran dan hadis,,,,tanpa memikirkan azab yg mennti..tnpa memikirkan balsan yg menanti....Nauzubillah..

sahabt2 yg brgelar pelajar U...sm2 kita gunakan akal kanan dan akal kiri dengan hati yg suci untuk memikirkan samaada tndak tnduk kita itu tidak terpesong dan lari dari Landasan hakiki....Ya Rabb...sama2 kita muhasabh diri kita ..sm2 kita pndang dri kita dgn cermin panduan dr Allah SWT...Kejayaan yg dikecapi didunia hanya sementara..kerana mnusia yg berjaya adalah mereka yg bersama2 kekasih ALLAH disyurga kelak..mereka itulah org2 yg berjaya dan mnggunakan akalnya, ilmunya dan hdupnya dengan sebaiknya hanya kerana mengejar syurga yg dijanjikan ALLAH SWT...

Sudah ckup kelekaanku dan zaman itu memberi pengajaran brguna kepdaku.....syukur padaMU Ya ALLAH...moga diri ini istiqomah dlm mnongkah arus kehdpannya,,kpd shbt2 tegurlah dri ini jika tanpa sedar dan sdar dri telah leka dgn dosa dan kedunian,,,,diri ini terlalu kerdil..msh byk dan tdak akan ckp dlm mncedok ilmu bekal kebahagian di akhrat...mkin ku gali, makinku cari, makin ku hayati, Allah betapa AgungNYA kekuasaanMU YA ALLAH..Allahuakbar...

9 comments:

mira berkata...

Assalamualaikum
Xheran dan xterkejut melihat gejala sosial di universiti yg makin parah kerana jika kite lihat pihak universiti langsung xmemainkan peranan untuk membentuk pelajar kearah berilmu akhirat dan dunia.Pihak universiti hanya pentingkan kualiti duniawi sahaja.Kite lihat sahaja di kawasan sekitar kite samada dalam blk kiliah atau sebagainya.Perempuan berpakaian tapi bertelanjang lelaki pakai elok plk.Yg berkepit xsegan silu berpegang tangan samada bertudung atau sebaliknya.Pihak u atau lec sendiri xpernah menegur pun tapi kalau student xcemerlang dan sebagainya kite akan dipanggil dan diberi surat tunjuk sebab.Kalau dirumah ibubapa kite bertanggungjawap tapi bila di universiti siapa kalau bkn pihak universiti sendiri yg terdiri dari cendiakawan samada nc,tnc atau lec sendiri serta kekawan yg berilmu.

Nur Mawaddah Mahdiyah berkata...

waalaikummussalam..
kjyaan didunia lbh ddhulukn dan dpndng dr kjyaan diakahrat..xth nk kmen paa mira..jlas prkra sbgn blaku ni smua U...

mie berkata...

Btl,gejala sosial berlaku disemua u.Org ramai langsung dah pandang tinggi pada pelajar u malah dikeji dan dipandang serong walaupun kite xterlibat.Saya mengalaminya di ump.Penduduk sekeliling amat jelek pada kami.

Nur Mawaddah Mahdiyah berkata...

nauzubillah...

.....mg kt yg sdr dbr kekuatn tuk mngr rkn2 kt yg lka...insyaAllah

KE UIA gombak berkata...

Saya setuju dgn pendapat mira dan mie.Mcm psgn sejoli je name.hehehe jgn mare.Pengalaman saya sendiri blh dikatakan 29 org pelajar kelas saya masuk ke u dan maktab 15 adalah perempuan.Lima sains 1 setiap tahun ada re-union.Masa mula msk u xnampak perbezaan ketara perubahan mereka masa perjumpaan.Bila semua dan berada setahun keatas di u saya perhatikan lelaki mula menunjukkan penampilan matang dgn berpakaian kemas berbeza dgn kekawan perempuan makin lama mkn menggairahkan.Dgn seluar ketat dan baju ketat yg menampak setiap bonjolan yg patut disembunyikan.Bila ditegur dierang cakap itu adalah tren pakaian muslimah moden yang penting solat xtinggal.
Dari situ saya membuat kesimpulan bahawa universiti adalah pusat berkembangnya gejala sosial dgn perbagai xtiviti yg menggalakkan kearah itu yg diatur oleh pihak universiti itu sendiri.Plg dasyat org paling pendiam di sekolah bila msk u jadi org plg mudah dibawa tidur.Nauzubillah

Nur Mawaddah Mahdiyah berkata...

ermm..syukran kpd dr uia...

yup fenomena sbgini trt brlaku di sekeliling ana dan mne2 pun..bla jmpa blik tgk ..mngcap pnjng...inikah rkn seklh dlu???ermmm..xth nk ulas apa ...sdih dengn prbhan yg mkin truk brlaku

ibnu berkata...

hiburan daripada ilmu..
kalau ada majlis ilmu pon, tetap nak adakan hiburan.. berilmu, beramal dan beriman..
bukan berilmu beramal sambil berhibur..
betul..bila hiburan yang ntah aper2..melampau dan tak dikawal,agama pandang sepi..ini akibatnya.

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا، نَفَّسَ اللهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ، وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللهُ فيِ الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ، وَاللهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيْهِ ...

“Siapa yang melepaskan dari seorang mukmin satu kesusahan yang sangat dari kesusahan dunia niscaya Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan dari kesusahan di hari kiamat. Siapa yang memudahkan orang yang sedang kesulitan niscaya Allah akan memudahkannya di dunia dan nanti di akhirat. Siapa yang menutup aib seorang muslim niscaya Allah akan menutup aibnya di dunia dan kelak di akhirat. Dan Allah senantiasa menolong hamba-Nya selama hamba-Nya itu menolong saudaranya….” (HR. Muslim no. 2699)
Tapi kita di negara ini melindungi penzina ini, malahan menganggap ianya aib. Apakah aib berzina ini boleh diterimapakai merujuk hadits di atas?. Apakah zina itu aib atau dosa besar. Jika silap mengertian zina itu aib. Maka berluasalah kejadian zina di negara ini. Jika suami & isteri yang berzina ditangkap pun sekadar didenda. Pada hakikatnya penzina yang telah bernikah ini seharusnya tidak ujud lagi di dunia. Tunggulah musibah atau bala yang bakal Allah SWT akan turunkan di bumi ini. Aku sering menulis bab ini lantaran, aku menganggap perkara ini amat mengusik hati & hidupku.

ibnu berkata...

Pegalaman aku sendiri Kes Arwah Abg Din yang berkait dengan zina ini tidak terbela hingga dia ke liang lahat. Malahan dalam banyak kes mereka yang seharusnya telah menjadi mayat menjaja ceritera yang sampai mengaibkan suami atau isteri sendiri lantaran membela diri kononnya kenapa dia melakukan zina lantaran kekurangan pasangannya.

Selagi kita keliru tentang pengertian menutup aib di dalam Islam; selagi itulah kita tidak mungkin dapat mengurangkan penzinaan. Malahan akan tambah membiakkan perbuatan maksiat ini di masyarakat kita.
Jika kita ke URL YouTube ini, bayangkan penerimaan kita orang Islam di Malaysia terhadap hukuman hudud yang dijalankan di negara Arab sana. Jelas iman kita ke arah Islam yang sumur ini masih amat samar. Yang sedihnya bila sebut hudud sahaja kita beranggapan mainan politik. Silap-silap kita dicop seorang pembangkang yang menentang kerajaan sedia ada. Lebih malang lagi jika kita dilabelkan pengganas & disumbatkan ke penjara waima ada yang telah terhumban di tahanan ISA lantaran mencari kebenaran ini.

Sedangkan amat jelas bila kita namanya orang Islam terikat dengan hukuman Islam. Kenapa kita tidak ikut hukum sendiri dalam soal ibadah Puasa atau mengerjakan Haji; ikut rasa sendiri dalam rukun nikah, agihan harta pusaka ikut pemurah kita & sebagainya. Kenapa pula dalam bab hukuman zina, arak, rogol, bunuh, judi & banyak lagi bab jenayah besar kita katakan ini perkara aib, ini kena dilindungi di perundangan sivil olahan masyarat di barat sana. Mahu menyebut sipolan itu kaki judi, kaki mabuk pun kita katakan itu aib orang. Maka sejauh mana nahi mungkar kita.

Tanpa Nama berkata...

korang rasa ni tanda2 ape?
surely smua org tau;tp bila smua perkara ni x berlaku ape pulak tanda nye.then perkara yg korang percaye slami ni sah2 x benar.time tu sape yg korang nk salahkn pulak????????