Selasa, 13 Oktober 2009

AURATNYA SUARA WANITA, BILA?

Saya bersetuju bahawa suara wanita pada dasarnya bukanlah aurat. Dalam hal ini, mereka boleh berbicara, memberikan pandangan, bermuamalah dan berurusan dengan lelaki yang bukan mahram dalam suasana yang tidak menimbulkan fitnah, contohnya ketika di dalam kelas, mengajar atau belajar, berjual beli, menyampaikan ceramah, mendapatkan rawatan dan bermacam lagi aktiviti seharian. Namun, terdapat pelbagai pendapat dan pandangan ulama silam dan terkini tentang suara wanita apabila ia dilunakkan melalui nyanyian.

Sememangnya Islam sangat mengambil berat terhadap apa jua perkara yang berhubung dengan wanita dan perempuan. Pelbagai aspek diutarakan oleh Islam sebagai langkah untuk memelihara mereka dari ancaman jahat dan fitnah yang merosakkan.

Mengenai suara, syara’ telah menetapkan hukum yang berbeza bagi lelaki dan wanita di dalam solat. Sebagai contoh, dalam bab menyaringkan bacaan dan menegur kesalahan imam. Lelaki disunatkan menyaringkan bacaan mereka, tetapi tidak disunatkan kepada perempuan terutama jika ada kehadiran lelaki yang bukan mahram. Demikian juga dalam bab menegur kesalahan Imam, lelaki dikehendaki menyebut Subhanallah, sedangkan wanita hanya diminta memberikan isyarat dengan menepuk tangan. Tanpa perlu bersuara dan mengeluarkan walau sepatah perkataan.
Justeru, bagaimana pula suara wanita di luar solat mereka ? Apakah kayu ukur terhadap kelunakan suara seorang perempuan ? Lunak dalam erti kata boleh menimbulkan ‘sesuatu rasa’ di dalam hati-hati lelaki yang mendengar suaranya.

Firman Allah SWT yang bermaksud :

“ Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit di dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik.” ( Surah al-Ahzab ayat 32)

Jelas dari mafhum ayat, bahawa syara’ mengharamkan wanita bersuara manja, merayu-rayu, mendesah dan seumpamanya, yang dapat menimbulkan hasrat yang bukan-bukan dari kaum lelaki, misalnya keinginan berbuat zina, berbuat serong, mengganggu dan sebagainya.

Jika keadaan begitu dilarang oleh agama ketika berbicara, lalu bagaimana pula dengan suara wanita yang dilemakmerdu dan dilunaklembutkan di dalam nyanyian ? Pasti hukumnya tidak berbeza malah lebih bahaya dari itu kerana rata-rata penyanyi nasyid wanita hari ini menyanyi dengan lenggang lenggok dan berhias indah untuk tatapan mata-mata yang melihat mereka.

0 comments: