Selasa, 13 Oktober 2009

BERDAKWAH MELALUI NASYID

Jika demikian halnya, tiada ruang lansungkah untuk wanita berdakwah melalui nasyid ? Andai soalan ini ditanya kepada saya, jawapannya : Ya, masih ada.

Bagi saya, irama lagu melalui nasyid mempunyai daya tarikan tersendiri. Ia menyediakan ruang berekspresi, meluahkan rasa hati, juga berupaya mendekati hati melalui cara yang halus dan lembut.

Saya masih bernasyid, di hadapan para pelajar perempuan sewaktu matapelajaran Pendidikan Islam. Saya masih terus berdendang ketika mengendalikan persatuan pelajar perempuan, dan saya akan terus mengalunkan suara ini ketika menyampaikan kuliah kepada golongan Muslimah.

Peluang yang ada sangat terbuka luas jika bijak menggunakan suasana yang ada. Suasana yang diwarnai iman pastinya dan bukan suasana yang berbaur fitnah dan mencambah dosa !

0 comments: