Selasa, 13 Oktober 2009

SUARA IMAN, SUARA FITNAH

Wanita masih boleh berdakwah melalui nasyid, asal sahaja syarat-syarat yang diletakkan Islam dipenuhi sebaiknya tanpa meninggalkan satu pun.
Berdakwahlah melalui nasyid, dengan syarat tiada percampuran antara lelaki dan wanita di dalamnya. Lantunan merdu menusuk jiwa dari suara wanita, hanya khusus untuk wanita. Tiada ruang untuk santapan telinga pria dan jejaka. Berdakwahlah, asal sahaja menjaga penampilan dan aurat sebaiknya.

Inilah adab dan akhlak wanita solehah dan beriman. Kebenaran yang diberikan Islam kepada mereka untuk keluar bekerja, berdakwah dan sebagainya digunakan tanpa melanggar batas-batas yang telah siap diatur oleh yang Maha Mencipta.

Mereka sedar, jika adab dan akhlak ini dipinggirkan, maka akan berlaku kerosakan yang melata. Mereka insaf jika adab dan akhlak ini disalahgunakan, tunggu sahaja kehancuran umat manusia.

Sayangnya ramai yang mengambil sikap tidak apa-apa, sehingga tersalah duga bahawa suara iman yang dialun mahu mengajak kepada cinta kepada Pencipta, rupa-rupanya adalah suara fitnah yang mengundang dosa.

Buat kesekian kalinya, mari kita cermin diri. Muhasabah diri di bulan mulia ini.

Ahlan ya Ramadhan…

Mencari dan terus mencari cinta Ilahi.

0 comments: