Selasa, 13 Oktober 2009

SAYA DAN SENI SUARA

Sejak kecil, saya gemar menyanyi. Dari sekadar suka-suka, hingga akhirnya menimbul minat yang bukan sedikit di dalam jiwa. Rasa saya, bakat ini diwarisi dari ayah yang mahir bermarhaban dan berzanji sejak muda.

Bermula dengan menyanyi lagu ‘Warisan’ ketika di tadika, sehingga saya memasuki alam persekolahan seterusnya. Baik di sekolah rendah kebangsaan pada pagi hari mahupun pada sebelah petangnya di sekolah agama kerajaan negeri, saya sering membuat persembahan dan menyanyi.

Kebiasaannya, saya akan berduet bersama adik kembar saya menyanyikan lagu-lagu terkenal semasa. Sementara untuk persembahan nasyid, saya sering dipilih menjadi ‘tekong‘ atau ketua. Dari lagu penyanyi popular tahun lapan puluhan hingga irama nasyid padang pasir, semuanya saya lagukan dengan penuh penghayatan.

Banyak kenangan yang saya lalui. Semuanya meninggalkan kesan tersendiri. Saya masih ingat ketika persembahan sempena hari penyampaian hadiah di sekolah, diiringi tepukan gemuruh rakan-rakan dan ibu bapa yang mendengar; sehingga ke persembahan nasyid sempena pertandingan musabaqah peringkat daerah, disusuli ketawa kecil para hadirin bila saya terlupa lirik akibat terlalu gelisah. Darah gemuruh !

Namun setelah memasuki alam sekolah menengah, saya semakin terdedah kepada persoalan hukum mengenainya. Jika dahulu ketika di sekolah rendah, saya tidak kisah untuk menyanyi di khalayak ramai, tapi kini tidak lagi.

Walaubagaimanapun, minat ini tetap saya teruskan. Pengaruh dari didikan dan suasana di sekolah agama, banyak mengarahkan pilihan saya kepada lagu-lagu nasyid sebagai alternatif yang lebih islamik dan mendidik nurani. Mewakili sekolah dalam acara nasyid berkumpulan, pencapaian paling manis ialah ketika saya dan rakan-rakan sepasukan Puteri Islam dari KISAS menjuarai kategori nasyid peringkat negeri. Berbekalkan azam dan semangat untuk berdakwah melalui lagu, kami pertaruhkan nasyid “Puteri Islam Sejati “ dan “ Detik-detik yang berlalu”.

0 comments: