Selasa, 13 Oktober 2009

WANITA DAN SUARA

“ Sedapnya suara Ummi,” puji Kak Ngah mendengar saya bernasyid sambil memasak di dapur. Tersenyum-senyum dia memandang saya di balik daun pintu dapur.

“ Tak adalah,” jawab saya merendah diri. Memang Kak Ngah biasanya pandai mengambil hati. Manis mulut, bak kata orang.

“ Yelah, Ummi. Suara Ummi sedap..” celah Kak Long mengiyakan.

“ Kalau Ummi menyanyi macam orang kat dalam tivi tu kan bagus. Mesti best! “ tambah Kak Long lagi. Tertawa kecil saya mendengar kata-katanya.

“ Tak payahlah. Ummi nyanyi untuk ayah, Kak Long, Kak Ngah, Khalil dan Solehah di rumah cukuplah, “ saya menyanggah.

Sememangnya kian bertambah usia saya, semakin banyak perkara yang mengelirukan timbul disekitar masyarakat Islam, terutama berkait dengan permasalahan wanita hari ini. Bukan sekadar pakaian dan penampilan, malahan persoalan suara juga bagaikan tidak lagi diendahkan bila melihat semakin ramai penyanyi dan penasyid wanita yang muncul. Cukup banyak menghadirkan pelbagai pertanyaan di benak fikiran.

0 comments: