Ahad, 11 April 2010

JENIS-JENIS BERSUCI

Assalamualaikum wbt..

Kali ni ana postkan entri kedua bg segmen AFA...mga beroleh mnfaat dr entri ini...InsyaAllah..Jenis-jenis bersuci ialah:

1. Menyucikan badan darpd hadas kecil:

Iaitu menyuci badan drpd hadas kecil gdn berwuduk atau bertayamum. Orang-orang yang berhadas kecil diharamkn mengerjakan solat dan menyentuh Al-Quran.

Firman ALLAH SWT:

Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan salat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan (basuh) kakimu sampai dengan kedua mata kaki, dan jika kamu junub maka mandilah, dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air (kakus) atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayamumlah dengan tanah yang baik (bersih); sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah itu. Allah tidak hendak menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan menyempurnakan nikmat-Nya bagimu, supaya kamu bersyukur.(Al-Maaidah ayat 6)

2. Menyucikan badan daripada hadas besar.

Orang yang berjunub atau berhadas besar hendaklah membersihkan dirinya dengan mandi wajib..Orang yang berhadas besar diharamkan mengerjakan solat , mengerjakan haji, duduk di dalam masjid, menyentuh dan membaca Al-Quran.

Firman Allah SWT:

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu salat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub, terkecuali sekedar berlalu saja, hingga kamu mandi. Dan jika kamu sakit atau sedang dalam musafir atau kembali dari tempat buang air atau kamu telah menyentuh perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air, maka bertayamumlah kamu dengan tanah yang baik (suci); sapulah mukamu dan tanganmu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun.(Surah An-Nisaa' ayat 43)

3. Istinjak

iaitu bersuci selepas keluarnya kotoran daripada dua jalan iaitu air kencing dan tahi.

4. menyucikan pakaian, alatan dapur(pggan, mangkuk) dan masjid

Pakaian hendaklah dibersihkan daripada segala najis.Antara syarat sah solat ialah pakaian dan tempat solat bersih daripada najis.

Modul: Ibnu...






0 comments: