Jumaat, 23 Oktober 2009

ANGAH TAK TAKUT API, ANGAH TAKUT ALLAH

BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM"...."Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah ana dapat luangkan masa untuk mengupdate blog ini.Masa tengah menelaah note meteorology, ana teringatkan kisah anak buah ana yang bernama Syahid Nur Athar. Berumur 6 tahun yang sdng bertadika di Sek.Keb Machang 1. Kami semua panggil dirinya angah takpun sebab die anak kedua dari 4 beradik.

ceritanya mengenai kenakalan angah yang tiada batasnya.Tetapi dalam kenakalannya kita boleh ambil ikhtibar ..INSYAALLAH..

Masa ana selalu balik kpg, ana akan mnta akak-akak ana antar anak-anak mereka untuk ana lepaskan indu dan bermain dengan telatah mereka.Angah nie anak buah yang rapat dengan ana kerana masa kecik dulu ana selalu jadi pengasuh tak bertauliah kat anak-anak buah ana ni..Puasa aritu masa balik nak beraya sempat la ana berpuasa dan bermanja dengan anak2 buah dirumah. Angah memang terkenal dengan nakalnya, walaupun berpuasa, tapi asyik main jer tak boleh nak duduk diam kehulu kehilir dengan abgnya.

Kerana ana dah penat melayan kerenah hero-hero ana, masa ana tengah leka menjaga mereka, ana dikejutkan dengan bunyi bising. Rupanya mak ana tengah terkejut sebab angah main mancis dan bakar bekas plastik dalam rumah neneknya..nasib sempat abgnya tengok, kalo tak tak tahu ape jadi...Subhanallah, syukur alhamdulillah.

Lepas tu teruk la angah kena bebel dengan semua orang. yang ana kelakar die senyum jer sambil diam.memang cool betul budak ni..ana tengok pun geram tapi nak tergelak pun ada...semua orang bebel die boleh plak tersengih-sengih macam kerang busuk dah laa gigi depan semua rongak masa puasa..Lepas semua orang bebel, balik laaa ayah ana merangkap atuknya.

Bila atuknya tahu, tiba laa atuknya plak ambil part bebel dekat angah ni..Tapi die still cool dan tersenyum2 tuu yang geram ana tengok.padahal kami semua risau taknak die main api lagi sebab ibunya cakap angah memang tak boleh biarkan die keseorangan kerana die memang suka main api. Masa atuknya bebel ana masih ingat bibit perbualan antara mereka.

Atuk: Kenapa angah main api?kan terbakar rumah angah nak duduk mane?
Angah: Ni rumah tok ayah..bukan rumah angah, rumah angah tempat lain...
Atuknya:Angah jangan main api lagi, angah tak takut api??
Angah: Angah tak takut api, angah takut Allah..
Atuk:??>>>>>>
Angah: Tok ayah takut Allah tak??angah takut Allah jer..(dengan nada yakin dan bangganya angah menjawab)


Syahid Nur Athar

ana yang dengar terkedu dan nak tergelak pun ana..hehe.. mane taknya..kita yang bebel die plak yang buat kita terkedu...Ape yang angah cakap dari mulut kanak-kanak yang berumur 6tahun buat ana terkedu dan berfikir panjang..Sampai sekarang masih tergiang-ngiang dkat telinga ana ni.

Kalau semua orang fikirkan dan berpegang dengan apa yang angah cakap"Hanya takut pada Allah"dan lebih mendalam lagi maksudnya apabila kita selami jiwanya ialah, hanya Allah Yang Maha Berkuasa.Ana rasa jika lebih memahami kehidupan dunia akhirat, angah kan cakap dan ingatkan kita semua, Allah Yang Maha Esa, Kita hanya perlu beriman dan takut padaNYA.

Ya Allah, bila setiap kali ana teringatkan angah, ana akan ingat dengan apa yang dia cakap.walaupun dia seorang yang nakal dan suka menyakat adik-adiknya, tapi jika dalam pembelajaran dan semasa menuntut ilmu, angah seorang yang serius dan cocentrate dengan apa yang dia buat.Seorang yang cool dan simple dibandingkan dengan abgnya yg lebih bersifat romantik dan sentimental.Semoga angah akan jadi seorang anak yang Soleh yang berjuang dan berjihad dijalan ALLAH dan berjaya dunia akhirat..InsyaALLAH...

Renungan Jumaat:
"Wahai orang-orang beriman!Jadilah kamu sebagai penegak keadilan kerana Allah(ketika) menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk tidak berlaku adil.Berlaku adillah kerana(adil) itu dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kpd Allah, sesungguh, Allah Maha Teliti apa yang kamu kerja"..surah al-maidah ayat 8...wassalam

2 comments:

Sangtawal Sakranta berkata...

salam.

Angah memang macam tu, tapi dia anak saya yang baik.

Hari pertama puasa dia tak tahan,
tapi hari ke-2 hingga akhir dia puasa habis.Lepas tu banyak ler permintaan dia kena tunaikan.... dah janji nak buat macam mane!!! he he he.

Doakan semoga dia menjadi anak yang soleh.

wassalam.

Nur Mawaddah Mahdiyah berkata...

ermm...telatah anak2 buah bgtu menghburkan hati..sentiasa mndoakan yg terbaik untuk insan2 yg saya sayangi...mereka semua harta yg sy ada dan smber kekuatan dr ini untk trus berjuang ...