Rabu, 8 Disember 2010

Hormati orang tua

*** Bismillahirrahmanirrahim *** 
***Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang***

  • Beri salam
Setiap kali bertemu dengan orang yang lebih tua beri salam dengan penuh keikhlasan. Ciumlah tangan mereka sekurang-kurangnya dapat memberi perasaan kasih terhadap anda.
  • Penyampaian sederhana
Ketika menyampaikan sesuatu samada gembira atau sedih, perlu disampaikan dengan berhemah dan sederhana. Elakkan keghairahan bercerita kerana mereka lebih sensitif dan peka terhadap sesuatu.
  • Jangan terlebih yakin
Jangan terlebih yakin dikala berbicara takut mengundang sifat sombong dalam diri, terutama bercerita tentang kerjaya dan kedudukan anda dalam masyarakat. Bukan semua perkara tentang anda disukai orang lain. Jangan juga bercerita tentang orang lain jika tidak pandai mengatur kata.
  • Sopan
Adab resam melayu seperti membongkok ketika melintasi, atau meminta izin untuk melakukan sesuatu perlu diterapkan agar warga tua berasa sentiasa dihormati.
  • Wajah manis
Jika anda belajar untuk memaafkan dan berlapang dada sudah tentu anda dapat manafaatnya kemudian hari. Ucapkan sesuatu itu dengan berwajah manis dan penuh keceriaan dan bersunguh-sunguh walaupun menyampaikan berita sedih.
  • Jangan ungkap kata kesat
Jangan sesekali mengungkap kata kesat atau mengherdik orang tua kerana ini akan mengguris hati dan perasaan mereka. Jika tak mampu berkata-kata anda bolehlah menulisnya bagi mengurangkan kemarahan.
  • Jangan ego minta maaf
Jangan ego untuk meminta maaf sekiranya anda telah mengguris hati mereka, sebaik-baiknya minta maaf setiap hari, orang tua tidak menyatakan atau melahirkan kecalaran hati mereka, maka yang muda perlu merendah diri.
  • Hormati makan minum
Ketika di meja makan, anda perlulah menghormati makan dan minum mereka, Jika anda ingin makan dahulu pastikan anda tidak membiarkan mereka makan bekas anda, asingkan makanan terlebih dahulu. Nampak kurang sopan membiarkan mereka memakan makanan bekas anda. Jangan merungut atau mencari kesalahan dalam masakan atau hidangan mereka.

0 comments: