- Tahiyyatul Masjid
- Witir
- Dhuha
- Qiamullail / Tahajjud
- Taubat
- Iaitu sembahyang dua rakaat sebelum duduk setiap kali masuk masjid.
Dalil
- Ia merupakan sunnah mu’akkadah.
- Dinamakan witir atau ganjil kerana ia disudahi dengan satu rakaat berlainan dengan sembahyang yang lain.
- Waktu sembahyang witir ialah di antara sembahyang ‘Isya’ dan terbit fajar. Yang paling afdhal ialah dilewatkan sehingga ke akhir sembahyang malam.
- Sekurang-kurang witir ialah satu raka‘at, tetapi makruh jika hanya melakukan dengan bilangan tersebut dan sekurang-kurang bilangan raka‘at yang sempurna ialah tiga raka‘at. Didirikan dua raka‘at kemudian satu raka‘at.
- Jumlah yang paling sempurna ialah sebelas raka‘at.
- Waktunya ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita'khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.
- Cara menunaikannya - dua rakaat satu salam.
- Boleh juga dikerjakan 4 rakaat, 6 rakaat dan 8 rakaat.
- Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu, sebagaimana yang diriwayatkan oleh 'Aisyah bermaksud :"Adalah Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehendakinya."(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah)
- Surah yang sunat dibaca selepas membaca Al-Fatihah pada rakaat pertama ialah surah as-Syams dan rakaat kedua selepas membaca al-Faatihah disunatkan membaca surah adh-Dhuha.
- Disebut di dalam kitab "An-Nurain" Rasullullah s.a.w bsabda: "Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan."
- Dalam satu riwayat yang lain : "Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.“ (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)
- Dan daripada Anas bin Malik r.a berkata : "Aku mendengar Rasulullah s.a.w bsabda: "Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas“ (Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)
QIAMULLAIL/SUNAT TAHAJJUD
- Ia dinamakan juga dengan tahajjud jika dilakukan selepas tidur.
- Qiyamullail merupakan sunat yang tidak mempunyai bilangan raka‘at yang tertentu.
- Ia ditunaikan selepas bangun tidur dan sebelum azan Subuh.
- “Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah “sembahyang tahajjud” padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji”. (Maksud ayat 79 Al-Isra’)
Pada rakaat pertama ucaplah Al-Fatihah Selepas itu surah Al-Kafirun Rakaat kedua ucaplah Al-Fatihah, selepas itu surah Al-Ikhlas
- Sembahyang malam itu harus dikerjakan, sama ada pada awal malam, di tengah-tengah malam atau di akhir malam.
- Bagaimanapun adalah lebih afdhal dilewatkan sembahyang tahajjud itu sehingga kepada salah satu pertiga yang akhir dari malam.
- Sembahyang sunat Taubat ialah sembahyang sunat dua rakaat yang dikerjakan kerana ingin bertaubat daripada dosa dan kemaksiatan yang telah dilakukan, sama ada besar mahupun kecil, atas rasa kesal terhadap perbuatan dosa yang telah dilakukan dan ingin membersihkan diri daripada dosa serta berniat akan kembali kepada ketaatan dan berazam tidak akan mengulanginya
- Tidak terikat dengan waktu, maka bolehlah sembahyang sunat Taubat ini dikerjakan pada bila-bila masa termasuklah di waktu yang diharamkan untuk mendirikan sembahyang sunat
- Tidak ada surah-surah yang dikhususkan untuk dibaca selepas membaca surah al-Fatihah ketika mengerjakan sembahyang sunat Taubat ini.
- Hendaklah memperbanyakkan Istighfar dan Doa selepas sembahyang sunat Taubat
1) Jika hak-hak yang bersangkutan antara hamba dan Tuhannya, hendaklah seseorang itu:
- meninggalkan dosa dan maksiat dengan segera
- menyesali perbuatannya itu
- membulatkan azam untuk tidak akan kembali melakukannya lagi.
0 comments:
Catat Ulasan