Sabtu, 13 Februari 2010

LELAKI..SILALAH BERTANGGUNGJAWAB PADA KAMI..WANITA!!

Bissmillah ...Assalamualaikum WBT Semenjak 2 ni ana banyak post pasal muslimah...nati ada cakap ana tak adil..tak bela kaum sendri laa itu ini laaa..ok kali nie ana nak postkan psl lelaki..apa plak..bukan nak gaduh, bukan nak ujudkan suasana hangat..dan bukan nak jatuhkan atau malukan mane2 pihak..skadar pandangan...ttpi sblum tuu ana nk sajikan brta apa yg blku bru2 nii...nilailah dgn hati yg murni..

Empat jari wanita hamil terkulai ditetak suami
2010/02/04 AMPANG

JAYA: Wanita mengandung lima bulan menjadi mangsa kekejaman suami dan kini bertarung nyawa di Hospital Ampang berikutan tiga tetakan di kepala menggunakan pisau pemotong daging manakala empat jari tangan kirinya terkulai. Kejadian berlaku apabila wanita itu pulang lewat berikutan keretanya yang diletakkan di depan klinik dipecah manakala komputer ribanya dicuri selepas singgah di klinik di Taman Dagang, kira-kira 10.30 malam kelmarin. Difahamkan, belum sempat mangsa, Norshamila Abd Majid, 36, menceritakan sebab pulang lewat, dia diserang suaminya menggunakan pisau pemotong daging.

Nenek mangsa, Salmah Hussin, 75, berkata lelaki itu hanya berhenti menetak apabila anak perempuan pasangan itu yang berusia lima tahun menghulurkan adik bongsunya kepada lelaki terbabit. “Apa yang saya kesal, anak Norshamila melihat tragedi itu dan sehingga ini saya masih tidak percaya dengan apa yang berlaku kerana dia (lelaki itu) seorang pendiam,” katanya ketika ditemui di Hospital Ampang. Norshamila yang bekerja di sebuah bank di Jalan Ipoh di sini, juga cedera di pipi kanan dan tangannya patah, tetapi anak dalam kandungannya difahamkan selamat. Sehingga kira-kira 10 malam tadi, Norshamila masih dalam bilik pembedahan di hospital itu berikutan doktor pakar berusaha merawat semula empat jarinya menerusi pembedahan yang bermula kira-kira 12 tengah hari.

Sementara itu, abang sulung mangsa, Mohd Nor Adzhar, 43, berkata dia tiba di rumah adiknya selepas dimaklumkan kejadian itu, kira-kira jam 11 malam kelmarin. “Ketika saya sampai di rumah, saya lihat Norshamila dibantu petugas hospital, tetapi saya tidak sampai hati melihatnya yang dalam keadaan kepalanya berbalut dan jari tangannya terkulai. “Perit sangat melihat kesengsaraannya. Dia masih sempat senyum walaupun pipi kanannya cedera dan berdarah,” katanya. Mohd Nor berkata, keadaan di rumah adiknya juga berselerak dan dipenuhi darah dari dapur sehingga ke ruang tamu. “Saya diberitahu selepas menetak, suspek menelefon bapa saudaranya supaya membawa anak mereka keluar dari rumah dan selepas itu dia gagal dihubungi dan menghilangkan diri dengan membawa bersama album perkahwinan mereka,” katanya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang, Abdul Jalil Hassan mengesahkan suami mangsa sudah ditahan di sini, kira-kira 8 malam tadi.

Sapa yg patt mnjga isteri tuu jka suami sndr yg sngp btndak shingga menetaknya...sdngkn istri itu juga sdng mngandungkn ank mreka...benih mreka sdri....mnrt lporn strusnya yg ana ikuti...doctor tpksa bg plihan smada mgsa ingin slmtkn jarinya??drinya dan ank dlm kndungan..krn ubat yg dgnkn untuk mnyambungkn jrinya bgtu kuat dan bleh mmbri ksan kpd drinya dan bnyi...ttpi krn hti seorg wanita,,,,,bliau tlh mmlih untuk myelmtkn anknya...ermm kita tngglkan dlu ksh ini..anda brhak menilainya..terutmanya insan bergelar lelaki...

Lelaki...silalah jalankan tanggungjawab anda...pada sape???ibu anda yang utma..pada isteri, pada anak2 pmpuan, pada saudara pmpuan..jgnlah jadi lelaki dayus, mslah sosial yang brkaitan dgn muslimah jgn ingt anda tak brdosa...sdahkah anda wahai lelaki mnjalankan tangjwab anda??mendidk anak istri, mnjga ibu dan saudara pmpuan anda????Adakah mereka tergolong dalam pmpuan yg mendedhkan aurat?jd..apa peranan anda???sudahkah anda mndidk kami dgn selengkapnya...???menegur kami sehingga berbuih mulut anda??atau anda trgolong dlm mata2 nakal yg ska menelanjangkan bdn perempuan melalui mata dan imaginasi anda??

Lelaki..sedarkh anda..tngjwb anda besar???pada 4 wanita anda brtangjwb..bukan mudah wahai lelaki..tetapi..Allah Maha Adil , setiap penciptaanNYA ada hikmat dan maksud yg tersurat dan tersirat...Firman Allah SWT dlm surah Al-An'aam ayat 101 dan 102 iaitu...

101: Dia Pencipta langit dan bumi. Bagaimana Dia mempunyai anak padahal Dia tidak mempunyai istri. Dia menciptakan segala sesuatu; dan Dia mengetahui segala sesuatu.

102: (Yang memiliki sifat-sifat yang) demikian itu ialah Allah Tuhan kamu; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia; Pencipta segala sesuatu, maka sembahlah Dia; dan Dia adalah Pemelihara segala sesuatu.

Dalam pemerhatian...sekarang,,setiap permasalah yang berlaku berkaitan wanita perlulah kita merujuk kembali siapa yang meminpinnya..siapa ayahnya??siapa abgnya??siapa suaminya???kerana andalah yang bertangjwab pada kami...atau anda wahai lelaki tdak sdar akan hal ini??atau anda sngaja melepaskan tngjwab ini..ingtlah wahai lelaki,, jika gadis yg blum brkahwin tngjwb ayah dan abgnya perlu mnjga dan mndidik dgn ilmu agama trutama dgn lengkap...jika wanita brkahwin...kepda lelaki yg bgelar suami yg bertangjwab..jdi ibarat roda,,,berputar dan brputar..akhirnya brda dlm bulatan tangjwb anda wahai lelaki...

P/s:lelaki sblm mnilai seorng wanita nilailah drimu dahulu...bimbing drimu tlebih dahulu sblm mmbnbng dan menilai org len..jadilah pemimpin yg blandaskn al-Quran dan Hadis..jgn terlalu mngkut ego dan kejantananmu..jgnlah terlalu syg tak btempat shingga istri anak2 mndedahkan aurat didiamkan shaja dan tiada iktiar meminpim mreka..(jgn ada yg angin nati,,,,kn laa fair slalu ksah wanita jer..kli ni lelaki ana bwkn..huhu...sm2 kita renungi dri sblm mnilai org len..Wallahualam)

10 comments:

zahir berkata...

Assalamualaikum.....
Selepas bermain sms dgn kakak saya(walaupun mude pada saya)tergerak untuk saya buka netbook saya untuk membaca blog ni dan memberi komen semampu mungkin.Bila baca apa yg dipaparkan agak tersentuk jiwa lelaki saya apa pun bagi wanita setahu saya tidak blh keluar tanpa ditemani muhrim atau jika teman wanita perlu lebih dari 3org.Sepatutnya wanita tersebut maklumkan kejadian tersebut pada suami masa mula berlaku.Itu pandangan saya.
Pada lelaki zaman sekarang terlalu sukar mencari seorang pemimpin.Apapun saya berpendapat samada laki atau perempuan perlulah sentiasa membuat slt mlm untuk mencari jodoh dan sebagainya.Mengikut cara islam sebenarnya bkn mengikut cinta yg bersemi dgn kancah maksiat.
Tgk berita semalam bayi dibuang dan dibakar.Mlm thn baru cina ramai pasangan kene tangkap khalwat diserata negeri dan majoriti adalah pelajar ipt yg dikira sebagai golongan bijak pandai.Siapa harus disalahkan.Padapandangan saya pihak ipt hrs disalahkan kerana di ipt hanya tertumpu pada kebijaksanaan bukan pada seseluruhan termasuk akidah.Agama hanya diajar di sem 1 sahaja.Bagi lec pula begitu bangga dgn bahasa asing berbanding bahasa rasmi negara kite.Jika tidak mengusai bi,pelajar akan dihina dan dicemuh olh lec.Lec cpernah menegur cara pemakaian pelajar didalam bilik kuliah malah lebih suka tgk untuk menyegarkan mata masa mengajar.
Bagi ketua keluarga pula iaitu bapa/ayah dan mcm2 lagi gelaran tidak meminkan peranan yg btl.Mendidik anak hanya untuk berjaya didunia sahaja.Lulus peperiksaan dgn cemerlang dan kerja yg bagus sedangkan anak dikurniakan sebagai harta untuk ibubapa supaya didik dapat membantu mereka bila di alam kubur.Tetapi ramai ibubapa tersalah anggap dan mendidik anak mereka untuk harta didunia yg sementara.Berapa ramai ibubapa yg mendidik anak mengikut Al Quran dan hadis blh dikira.
Semasa sms dgn kakak saya die meluahkan rasa terkejut melihat pada zaman sekarang org akan pandang plk dan serong pada wanita yg berpakaian purdah atau jubah dan memandang bangga pada gadis seksi.Ini berlaku pada pengalaman beliau masa berhenti untuk slt semasa dlm perjalanan plg kekampung.Jadi saya tertarik pada hari sabtu hari tu ada pertunjukkan fesyen muslimah yg direka oleh micheel leoh.Pandangan seorang model yg pertama kali memakai tudung katanya adalah bergitu selesa dan sempurna sedangkan pakaian yg dipakai ibarat bertelanjang cuma menutup rambut.Pengacara terdiri dari org islam pula memberi komen bahawa jubah xsesuai dan ketinggalan zaman.Persoalan blhkah org bkn islam mencipta pakaian untuk org islam
Kenapa xdijemput ustaz2 menerangkan bagaimana pemakaian islam sebenarnya.
Zama sekarang jika kite memakai mengikut Al quran dan hadis kite akan diberi gelaran dan dipandang sinis tapi jika pakai ketat2 kite akan dipuji dan dkatakan pandai bergaya.

Lbh banyak aktiviti sosial dijalankan berbanding aktiviti keagamaan.
Wallahhuallam

mira berkata...

Berkahwin atau mendirikan rumah tangga merupakan salah satu daripada sunnah Rasulullah SAW. Manakala sunnah itu sendiri merupakan satu amalan yang dijanjikan balasan pahala terhadap orang yang melakukannya.

Sabda Baginda yang bermaksud: "Perkahwinan itu sunnahku. Sesiapa yang menolak sunnahku, maka dia bukan dari kalanganku." (Riwayat Bukhari)

Hari ini sering kita melihat bahawa sesuatu perkahwinan itu menjadi perkara yang rumit dan menyusahkan. Mengapa perkara ini boleh terjadi? Ramai di antara kita yang beranggapan untuk berkahwin memerlukan kenderaan, memiliki rumah besar, wang yang banyak dan sebagainya. Cuba kita renungkan dan mengambil iktibar dari kisah yang berlaku lebih kurang 1,400 tahun dahulu yang boleh kita jadikan panduan hidup ini. Insya Allah.

Pada suatu hari, Rasulullah SAW telah didatangi oleh seorang lelaki. Lelaki ini mengaku dirinya seorang yang miskin. Kemudian ia meminta jalan keluar agar terlepas dari belengu kemiskinan. Tanpa berlenggah lagi, Rasulullah SAW terus menyuruh lelaki tersebut supaya berkahwin. Lelaki tersebut sangat gembira dengan saranan yang diberikan Rasulullah. Dengan keyakinan yang mantap, akhirnya lelaki itu berkahwin.

Setelah sekian lama berkahwin, lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah dan mengadukan nasibnya, "Ya Rasulullah! Aku telahpun berkahwin, tetapi masih dalam keadaan miskin. Apa yang harus aku lakukan wahai Rasulullah?".
"Kahwin lagi," jawab Rasulullah singkat.

Si lelaki tersebut tidak banyak bertanya. Beliau mempercayai Rasulullah SAW sepenuhnya kerana tidak mungkin Rasulullah mahu menipu umatnya. Akhirnya lelaki itu berkahwin lagi dengan gadis lain. Namun beberapa waktu kemudian lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah dan mengadukan masalahnya : "Wahai Rasulullah, isteriku sudah dua pun dua orang, tapi aku masih tetap miskin, bagaimana ya Rasulullah...?" keluh lelaki itu." Kahwin lagi," jawab
Rasulullah singkat. Hati lelaki itu berasa senang apabila mendengar jawapan Rasulullah. Kemudian beliau berkahwin buat kali ketiga.

Namun setelah beberapa lama, keadaan tetap juga belum berubah. Mulanya ia berasa malu untuk mengadu kepada Rasulullah, tapi apakan daya ia masih tetap miskin. Dengan berat hati, beliau menemui Rasulullah dan menyampaikan masalahnya. "Wahai Rasulullah, engkau telah menyuruhku menikah untuk ketiga kalinya, tapi aku tetap miskin. Sekarang apa yang harus aku lakukan? ", adu lelaki itu. "Berkahwinlah lagi,"kata Rasulullah. Akhirnya si lelaki itu menikah buat kali keempat.

Ternyata benarlah segala kata-kata Rasulullah. Ternyata isteri keempatnya ini membawa keberkatan perkahwinan di dalam kehidupannya. Dengan kepandaiannya menenun, ia mengajar kemahiran tersebut kepada ketiga-tiga
madunya. Akhirnya usaha tersebut mendatangkan keuntungan dan kekayaan. Perusahaan industrinya semakin maju dan mampu mencukupi keperluan rumahtangga lelaki itu serta isteri-isterinya.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Carilah rezeki dengan menikah" (Riwayat Ibnu Abbas)

Firman Allah SWT yang bermaksud: " Dan kahwinilah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan rang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba sahayamu yang perempuan. Jika
mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui. " (Surah an-Nur : 32)

Dengan mengambil iktibar dan teladan dari kisah di atas, Insya Allah jika niat kita ikhlas dan murni serta tujuan berkahwin itu kerana Allah, tidak mustahil segala gejala-gejala sosial dapat dihindarkan."

min berkata...

1. Menundukkan pandangan: ALLAH memerintahkan kaum lelaki untuk menundukkan pandangannya, sebagaimana firman-NYA; Katakanlah kepada laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (An-Nuur: 30)

Sebagaimana hal ini juga diperintahkan kepada kaum wanita beriman, ALLAH berfirman; Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (An-Nuur: 31)

2. Menutup Aurat; ALLAH berfirman dan jangan lah mereka mennampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung ke dadanya. (An-Nuur: 31) Juga Firman-NYA; Hai nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.

Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenali, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan ALLAH adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (An-Nuur: 59).

Perintah menutup aurat juga berlaku bagi semua jenis. Dari Abu Daud Said al-Khudri .a. berkata: Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seseorang lelaki memandang aurat lelaki, begitu juga dengan wanita jangan melihat aurat wanita.

3. Adanya pembatas antara lelaki dengan wanita; Kalau ada sebuah keperluan terhadap kaum yang berbeza jenis, harus disampaikan dari balik tabir pembatas. Sebagaimana firman-NYA; Dan apabila kalian meminta sesuatu kepada mereka (para wanita) maka mintalah dari balik hijab. (Al-Ahzaab: 53)

4. Tidak berdua-duaan Di Antara Lelaki Dan Perempuan; Dari Ibnu Abbas .a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Dari Jabir bin Samurah berkata; Rasulullah SAW bersabda: Janganlah salah seorang dari kalian berdua-duan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya. (Hadis Riwayat Ahmad & Tirmidzi dengan sanad yang sahih)

5. Tidak Melunakkan Ucapan (Percakapan): Seorang wanita dilarang melunakkan ucapannya ketika berbicara selain kepada suaminya. Firman ALLAH SWT; Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara (berkata-kata yang menggoda) sehingga berkeinginan orang yang ada penyakit di dalam hatinya tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik. (Al-Ahzaab: 32)

Berkata Imam Ibnu Kathir; Ini adalah beberapa etika yang diperintahkan oleh ALLAH kepada para isteri Rasulullah SAW serta kepada para wanita mukminah lainnya, iaitu hendaklah dia kalau berbicara dengan orang lain tanpa suara merdu, dalam pengertian janganlah seorang wanita berbicara dengan orang lain sebagaimana dia berbicara dengan suaminya. (Tafsir Ibnu Kathir 3/350)

6. Tidak Menyentuh Kaum Berlawanan Jenis; Dari Maqil bin Yasar .a. berkata; Seandainya kepala seseorang ditusuk dengan jarum besi itu masih lebih baik daripada menyentuh kaum wanita yang tidak halal baginnya. (Hadis Hasan Riwayat Thabrani dalam Mujam Kabir) Berkata Syaikh al-Abani Rahimahullah; Dalam hadis ini terdapat ancaman keras terhadap orang-orang yang menyentuh wanita yang tidak halal baginya. (Ash-Shohihah 1/44 Rasulullah SAW tidak pernah menyentuh wanita meskipun dalam saat-saat penting seperti membaiat dan lain-lainnya. Dari Aishah berkata; Demi ALLAH, tangan Rasulullah tidak pernah menyentuh tangan wanita sama sekali meskipun saat membaiat. (Hadis Riwayat Bukhari)

Inilah sebahagian etika pergaulan lelaki dan wanita selain mahram, yang mana apabila seseorang melanggar semuanya atau sebahagiannya saja akan menjadi dosa zina baginya, sebagaimana sabda Rasulullah SAW; Dari Abu Hurairah .a. dari Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya ALLAH menetapkan untuk anak adam bahagiannya dari zina, yang pasti akan mengenainya. Zina mata dengan memandang, zina lisan dengan berbicara, sedangkan jiwa berkeinginan serta berangan-angan, lalu farji yang akan membenarkan atau mendustakan semuanya. (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim & Abu Daud)

on panas berkata...

Saya xde pandangan nak beri cuma apa saya lihat ramai juga samada lelaki atau perempuan yg mempunyai latarbelakang agama yg baik tapi bila keluar dari kopompong keluarga lebih liar dari org yg tidak punyai pendidikan agama.Mlh yg bercuple dan berpegangan tangan wanita bertudung.Tapi pendangan tentang peranan u tu sendiri saya setuju.Memang universiti tidak memainkan peranan dlm melahirkan graduan berilmu dan beraklak mulia.Pelajar yg sosial tapi cemerlang dlm pelajaran akan dilindungi.

jbboy berkata...

Assalamualaikum
Pandangan saya perempuan sekarang yg bdh dan murah.Terlalu cpt percayakan lelaki dan mudah menyerahkan apa yg mereka ada.

zahir berkata...

Assalamualaikum kak
nampaknya blog ni xblh sebarang komen.Byk yg sentiasa memerhati.Sekali komen berpusu masuk kak.hehehehehe

Nur Mawaddah Mahdiyah berkata...

waalaikummussalam wbt..

jazakallah barakallah kpda semua yg membri komen, brkongsi ilmu, pndangan,...stiap artkle yg dpaparkan bkn untuk bikin pnas blog ini atau apa..ianya btujuan untk brkngsi ilmu dan pndangan..yg mrangkumi ilmu dunia dan akhrat...dr sni dapt menampung mne yg kurang dan tak smprna..malaui pndangan dan pngkongsian yg dbrikan pd tetamu an-nisaa..

pd zahir: akak mne tuu dik???syukran atas komen yg dbrikan..melalui prjalanan yg jauh luas pmandangan,, tp jgn skadar memandang, tp pkirkan apa yg tsurat dan tsrat...sm2 kta jdkan pengajaran pd apa yg blaku..
**blog mmg ada pmerhati dik..tp walaupun skdar pmerhati akak hrpkan apa yg akak hrpkan mga semua yg mnjdi tetamu mnperoleh khazanah bguna drpda teratak ini.Wallahualam

Nur Mawaddah Mahdiyah berkata...

pd mira..syukran dik atas alkisah di zaman rasulullah yg bgtu menarik..mga yg mmbca memproleh pngjrn drpd ksh yg dpaparkan..
(^_^)

pd min: jazakallah barakallah... prkngsian yg bgtu cantik brsmberkan alQuran dan hadis..sm2 kta jdkan rjukan dan pnduan...

pd on pns: syukran atas pndangan yg dbrikan..hrp blog ni xpns..ttpi mnjd antra medan prkngsian ilmu dan pndangan yg brgna didunia dan akhrt

pd jbboy: bodoh dan murah pd spa...??brbalik pd lelaki jgk..wanitalah yg melahirkan kita..sbgai llaki kta lndungi dan pinpimlah wanta.
pd lelaki jdlah pminpin yg brlandaskan al-quran dan hds, jdkan Rasulullah SAW sbgai model yg terbaik...pd wanita..jdlah muslimah yg sjati yg agar kta jg brda pd klompok yg bjaya di syurga kelak...

***mga semua sdar akan tngjwb msing2.jdlah yg terbaik bukan sibuk mncri yg terbaik***

ibnu berkata...

"Pelihara titah perintah Allah nescaya ia akan memelihara engkau (sepanjang masa), peliharalah larangan Allah nescaya engkau dapati ia selalu di hadapanmu. Apabila kamu meminta, hendaklah kamu meminta kepada Allah dan apabila kamu engkau memohon hendaklah engkau memohon petolongan dari Allah. Ketahuilah, seandainya umat manusia sepakat untuk memberi sesuatu manfaat untukmu, mereka tidak dapat memberinya melainkan mengikut apa yang telah Allah tetapkan untukmu dan sekiranya mereka sepakat untuk menimpakan engkau dengan sesuatu keburukan tidaklah mereka dapat melakukannya melainkan dengaan sesuatu yang Allah Taala telah tentukan ke atas dirimu, kerana telah terangkat pena dan telah kering kertas (telah ditentukan kesemuanya)."
وَمَنْ يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا

Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian dia memohon ampun kepada Allah, nescaya dia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Surah Al-Nisa' 4: Ayat 110)

Firman Allah seterusnya:

وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ

Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).
(Surah Ali-'Imran 3: ayat: 135)

ibnu berkata...

Setiap lelaki inginkan wanita yang solehah untuk mengasuh dan mendidik anak-anaknya. Ketakutan lelaki akan muncul apabila bertemu dengan calon pilihannya dan risau akan kehilangannya. Dia akan berusaha untuk mendapatkan wanita tersebut dengan cara yang berbeza-beza.

Untuk yang kurang pendedahan agama:Mungkin mengambil jalan untuk bercouple(dating etc)
Untuk golongan pertengahan :Biasanya akan menggunakan ayat2 kiasan,jelling menjeling dan mungkin bercouple tapi istilah ‘bercouple dalam islam’ …
Untuk golongan yang didedahkan dengan agama:Ini bahaya! Ramai juga pejuang-pejuang yang bertungkus lumus didalam agenda dakwah dan sebagainya dimata manusia, gugur di persimpangan ini. Nauzubillah min zalik. Sehingga ada yang sanggup menghadiri program tarbiyyah hanya semata hadirnya zaujah pilihan dihati. Ada juga yang menganggap diri masing-masing sebagai sahabat juang, lalu meluahkan masalah didalam perjuangan bersama-sama, sedangkan wujud jantina sejenis yang lebih afdhal? Alasan - akhawat lebih memahami?Sudahlah, syaitan lagi memahami. Astagfirullahal adzim, jauhkan lah semua ini dari kami Ya ALLAH.


Firman Allah ini sangat popular, namun ramai buat-buat tak tahu tentang kehadiran isi kandungan yang ingin disampaikan .

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”

Ianya adalah ‘mendekati’ , bukannya ‘melakukan’ ..Allah ingin mengajar kita supaya tidak mendekati cabang-cabang zina, walau seinci!..subhanallah.nauzubillah..ihfazna ya Rahman..


Lelaki punyai kekuatan, bukan pada tubuh badan. Tapi kekentalan menghadapi cabaran seorang perempuan.


Sebuah hadiht sahih: Ar rasul bersabda..
'Tidak aku tinggalkan fitnah paling besar dan berat kepada anak adam,melainkan perempuan'

Akhirnya kita dapat melihat bahawa setiap lelaki inginkan kebaikan dalam setiap perhubungan, mengharapkan teman hidup yang betul-betul mampu memahami. Disinilah muncul ketakutan didalam jiwa mereka sehingga menghasilkan `usaha’ yang tak diperlukan.

Ingat, sahabat-sahabat sekalian, sekiranya benar dan ikhlas tujuan kita, usaha kita yang sebenar adalah usaha menghalang segala `usaha’ yang akan menghalang kita mendapat cinta seperti cinta Rasulullah dan Khadijah.

Allah tak zalim, cinta suci, peliharalah kesuciannya.


Di benak hati, letakkan KEYAKINAN..ikutlah cara Islam, ikutlah undang-undang tuhan, ikutlah teladan Rasulullah dan sahabat, juga salafussoleh..moga ia akan memberikan kebahagiaan di DUNIA juga AKHIRAT.

Formula : Yakin + Islam’s way = isteri @ suami solehah..=)


Insya Allah..specific for me, but rugi kalau tidak disebar-sebarkan..kan?..manfaat bersama. Andai saya juga terleka, ingatkanlah saya..saya juga seorang lelaki..:)..


Syukran ‘ihfazillah yahfazka’..

salam ukhuwah..